Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
Highlighted
NY MEDLEM

Bokföra förseningsavgift från Skatteverket

(uppdaterad av Lisa Henriks COMMUNITY MANAGER ‎2020-07-15 11:12 )

Hej! 

Fick en förseningsavgift från Skatteverket på 625kr. Hur ska jag bokföra den exakt? 

Mvh Anna 

1 GODKÄNDA LÖSNINGAR

Godkända lösningar
Highlighted
CHAMPION

Re: Bokföra förseningsavgift från Skatteverket

(uppdaterad av Lisa Henriks COMMUNITY MANAGER ‎2020-07-15 11:10 )

Hej

En förseningsavgift från Skatteverket är inte avdragsgill och då passar det bra att använda konto 6992 - Övriga externa kostnader, ej avdragsgilla.

Lättast att dela upp det i två transaktioner "Beslut" och "Betalning", då är det lättare att följa/stämma av ditt skattekonto.

Beslut:

1630 Kredit
6992 Debet

Betalning:

1630 Debet
1930 Kredit

Som du ser så "nollas" 1630 och kvar blir posterna:

6992 Debet
1930 Kredit 

Om du har en enskild firma är alternativet att boka 2013 Eget uttag Debet i stället för 6992 Debet, det är mera en fråga om Inkomstdeklaration. I kommande Inkomstdeklaration kommer du att återlägga kostnaden på 6992 då den inte är skattemässigt avdragsgill. Somliga kan då tycka att det är lika bra att från början boka avgiften som 2013 Eget uttag. Båda sätten fungerar.

MVH
Rolf

Visa lösning i originalinlägg

3 SVAR 3
Highlighted
CHAMPION

Re: Bokföra förseningsavgift från Skatteverket

(uppdaterad av Lisa Henriks COMMUNITY MANAGER ‎2020-07-15 11:10 )

Hej

En förseningsavgift från Skatteverket är inte avdragsgill och då passar det bra att använda konto 6992 - Övriga externa kostnader, ej avdragsgilla.

Lättast att dela upp det i två transaktioner "Beslut" och "Betalning", då är det lättare att följa/stämma av ditt skattekonto.

Beslut:

1630 Kredit
6992 Debet

Betalning:

1630 Debet
1930 Kredit

Som du ser så "nollas" 1630 och kvar blir posterna:

6992 Debet
1930 Kredit 

Om du har en enskild firma är alternativet att boka 2013 Eget uttag Debet i stället för 6992 Debet, det är mera en fråga om Inkomstdeklaration. I kommande Inkomstdeklaration kommer du att återlägga kostnaden på 6992 då den inte är skattemässigt avdragsgill. Somliga kan då tycka att det är lika bra att från början boka avgiften som 2013 Eget uttag. Båda sätten fungerar.

MVH
Rolf

Visa lösning i originalinlägg

Highlighted
NY MEDLEM

Re: Skatteverket, förseningsavgift - eEkonomi

Hej

Även jag har en fråga angående förseningsavgift till skatteverket. Jag gjorde misstaget att inte stämma av skattekontot i bokföringen med skattekontot hos skatteverket i föregående räkenskapsår vilket har gjort att jag måste rätta till allt i detta räkenskapsår för att få saldona att stämma. Så min fråga är, hur bokför jag en förseningsvgift som dragits från skattekontot? Det fanns pengar sedan tidigare på skattekontot då jag gjorde en extra inbetalning i början av året.

Hälsningar
Paulina 
Highlighted
FD ANSTÄLLD

Re: Skatteverket, förseningsavgift - eEkonomi

Hej Paulina!

Har pengarna dragits från ditt skattekonto så kan du bokföra det 1630 K och 6992 D.
Detta gör du på en manuell verifikation i programmet under Bokföring-Verifikationer-Ny verifikation.

Ha en fortsatt bra dag!

/Petra