Hej!
Tack för din fråga. Man bör separera förseningsavgifter och ränta för att hålla koll på de olika kostnaderna. För att få en så korrekt resultatrapport som möjligt så bör man separera det för att inte tex visa en för hög varukostnad på grund av att förseningsavgifter är inkluderade där istället för redovisad som övrig kostnad. Detsamma gäller räntan som hamnar under finansiella kostnader. Detta påverkar även olika nyckeltal. Däremot kan man ju argumentera hur missvisande det faktiskt blir om summorna inte är så väsentliga, men det är svårt att svara på.
För att få ett mer konkret svar så rekommenderar jag dig att kontakta Bokföringsnämnden om det är något som skulle vara icke korrekt att göra, men det är tyvärr lite luddigt när det gäller bokföringslagen. I slutändan är det oftast upp till en själv att avgöra då det är du som är ansvarig för din bokföring. Så känner man att man kan argumentera för något så kan man ju i viss mån göra vissa saker, så som tex detta vid tillfällen de inte är väsentliga eller är ej avdragsgilla.
Ha det fint!
/ Josefine