Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
Highlighted
CONTENT PRODUCER

Re: Bokföra friskvård?

(uppdaterad av Lisa Henriks COMMUNITY MANAGER ‎2020-07-15 14:27 )

Hej!

På Skatteverkets sida kan du läsa om både Personalvårdsförmån, motion och friskvård. Är du osäker på vad som gäller för just dina friskvårdsaktiviteter är det nog enklast att du kontrollerar med Skatteverket vad som gäller.

Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~
Highlighted
NY MEDLEM

This reply was created from a merged topic originally titled
Bokföra träningskort.

Jag ska bokföra ett träningskort som friskvård/ personalvård. Mot vilket konto gör jag det?
Träningskortet är på 900:- med 6% moms samt en faktureringsavgift på 50:- med 25% moms.
Tacksam för hjälp
Highlighted
NY MEDLEM

Bokföra massage.

Hej!

Jag har ett AB och har köpt massage, jag undrar hur jag bokför detta. Jag är den enda i företaget(delägare) utan några anställda.
Highlighted
NY MEDLEM

Hej,
Jag har en fråga som jag inte lyckats hitta svar på.
Vårt företag (AB) betalar ut 1500kr/år i friskvårdsbidrag till dom anställda om dom inkommer med kvitto.

Hur ska jag bokföra detta korrekt i företagets redovisning om en anställd inkommer med ett kvitto på årskort friskvård 3588kr (moms 6% 215kr ingår) som denne betalar 299kr/mån via autogiro för?
Själva bidraget på 1500kr betalas ut med lönen via Visma lön 600, men att kostnadsföra den på ett korrekt sätt och dra av ingående momsen är kruxet.

Mvh/ Lex
Highlighted
FD ANSTÄLLD

Hej!
Kostnaden för företaget här är 1500 kr. I Lön 600 kan du gå in under Arkiv - Företagsunderhåll - Företagsinställningar - Bokföring och markera rutan Specificera ingående moms på utlägg.

På den anställdes lönebesked kan du sedan plocka upp löneart 1224 och ange 1500 kr. Därefter plockar du upp löneart 1235 och anger momsen.
Löneart 1224 föreslår bokföringskonto 5800 men då kan du byta till 7699 istället. Alternativt kan du kopiera löneart 1224 och döpa om den till något mer passande och ställa in att den alltid ska gå mot konto 7699. Sedan använder du kopian i fortsättningen för att registrera friskvårdsbidraget.

Finns inte konto 7699 att välja i programmet får du först lägga upp det under Register - Bokföring - Konton.
Highlighted
NY MEDLEM

Hej Joakim,
Tack för svaret!
Och tack för ett toppenforum 😃

Mvh/ Lex
Highlighted
NY MEDLEM

Hur bokför man lämpligast en lunch under en friskvårdsdag?.

Har haft en friskvårdsdag där lunch ingick.
Hur bokför jag lunchen?
Highlighted
ANSTÄLLD

Jag tänker att lunchen ingår som en del i friskvårdsdagen och att du kan bokföra det som en helhet. Jag slår ihop din tråd med denna där bokföring av friskvård diskuteras. Är du osäker rekommenderar jag att du dubbelkollar med Skatteverket vad som gäller i detta fall.
Highlighted
NY MEDLEM

Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette kiropraktorbehandling.

Har ett kvitto från en anställd ställd på hennes namn från ett kiropraktorföretag som hon gjort en behandling hos. Summan står på 520:- med 104:- i moms.
Klassas kiropraktikbehandlingar som friskvård och kan jag dra av momsen, eftersom kvittot är ställt på hennes namn och ej företagets namn hon jobbar hos?
Highlighted
NY MEDLEM

Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Friskvård - tennis.

Jag och min man driver AB.Vi har hittills inte tagit ut några löner. Vi tänker spela tennis. Vi fick inbetalning avi på 400 sek  (medlemsavgift) och vi ska betala 100 sek per timme varje gång när vi spelar. Hur ska jag bokföra dessa händelser?.