Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
Highlighted
NY MEDLEM

Re: Bokföra friskvård?

Hej, Om företaget som i mitt fall bidrar med totalt 1500:- inkl. moms, är det inte så att man ska ange beloppet utan moms på lönearten 1224 och sen lägga på momsen på lönearten 1235? annars får ju den anställde 1500 + momsen.

Med vänlig hälsning

Kewi

Highlighted
ANSTÄLLD

Hej Kewi,

Jag håller med dig och att beloppet 1415.10:- borde ligga mot 1224 och sen 84.90:- mot 1235. För annars blir det mycket riktigt som så att beloppet blir för högt, något i stil med,

1930 Företagskonto Kredit 1500 kr
2641 Ingående moms sv Debet 84.90 kr
7699 Övriga personalkostnader 1415.10 kr

Borde man hamna mot när man slutgiltigheten bokför detta.
Highlighted
NY MEDLEM

Betyder det att man ska välja en momskod då?
Highlighted
CONTENT PRODUCER

Du anger momsen för inköp, vilket är 2641. Konto 2641 har momskod 48.
Highlighted
NY MEDLEM

Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette friskvård.

Hej! Jag har AB och är anställd i företaget. Jag har köpt friskvård för mig (gymkort) och har betalat 950. Hur ska jag bokföra. Hälsningar Roland.
Highlighted
NY MEDLEM

Jag fortsätter i denna tråd - har fått ett kvitto på 1 månad friskvård denna är inga problem att bokföra. Men sedan kommer den anställda att ha avdrag via autogiro alltså inget kvitto på detta mer än ett kontoutdrag som visar att friskvård är draget - hur bokför jag in detta när jag inte har kvitto - tillika eftersom jag inte ser hur någon specificerad moms så kan jag ju inte heller dra denna... Hur gör ni andra som betalar ut friskvård till anställda och det dras på autogiro....
Highlighted
ANSTÄLLD

Hej Marie,

Jag tror att du kan hitta svaret på din fråga i tråden »Friskvård via autogiro

Om inte så återkom gärna till oss.

Ha en trevlig kväll

/Cecilia
Highlighted
NY MEDLEM

Hej,
Kan någon hjälpa mig att veta hur mycket är gränsen för friskvård per år?
Highlighted
NY MEDLEM

Jag fortsätter också på denna tråd
Delägare i ett aktiebolag har köpt golfkort för ett år i en golfklubb. Fakturan är utställd på honom privat och beloppet är 7450 kr inkl moms ( 394,34 kr). Hur blir det nu när man ska bokföra? Har han rätt till 5000 kr inklusive moms och resterande 2450 är förmån eller har han rätt  till 5000+moms 300= 5300 i friskvård och resterande 2150 blir förmån. Och fråga nr. 2 Medlemsavgift som ingår i summan är ej avdragsgill men om man tar upp den som skattepliktig förmån  blir den då en avdragsgill kostnad i bolaget?

Highlighted
CONTENT PRODUCER

Hej!
Gränsen för 5000 för friskvårdsbidrag är totalbelopp.
Lättast är att låta honom betala fakturan och endast ersätta honom för 5000:-.
Normalt sett är inte förmånsbeskattade utlägg avdragsgilla och inte heller momsen.
Jag rekommenderar att du kontrollerar med Skatteverket vad som gäller i detta fallet.
/Anna
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~