Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföra gåva i form av presentkort från annat företag

Hej!

Vår förening har fått ett antal presentkort av ett företag i gåva. Dessa kan ej bytas mot kontanter och är endast giltiga på ett antal restauranger.

Jag undrar hur jag ska bokföra denna gåva som vi fått?

Mvh
Adam

3 SVAR 3
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Forte!

En faktor som spelar in är huruvida det finns krav på motprestation för denna gåva, det är nämligen lite avgörande för hur det ska hanteras i bokföringen. Hur ser det ut i ert fall? Det finns en del att läsa om ämnet, t ex under följande bokföringstips som du når genom att klicka här. Återkom med återkoppling på ovan så ska vi se om vi kan hjälpa till med konteringen.

Tack för ditt inlägg.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Det finns inget krav på motprestation för gåvan vi har fått, motiveringen till gåvan var ungefär "Ni är väldigt lätta att ha och göra med och ni tar hand om huset ni arbetar i". Den andra delen kan kanske ses som att vi fått gåvan mot att vi tar hand om huset men det är inget som krävs av oss och vi gör det enbart om vi vill/kan lösa de problem som uppstår.

Mvh
Adam
Fd medlem
Inte tillämpbar

Alltid kul att få beröm.

Då är det inte heller någon moms på din gåva, utan det går bra att bokföra det mot 3900 - Övriga rörelseintäkter och 1689 - Övriga kortfristiga fodringar, beloppen för presentkorten, kommer alltså påverka din omsättning, men i övrigt behöver du inte göra någonting.

Tack för din fråga.

/Victor