Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföra hyrbil | Moms på hyrbil

Hej,Jag har hyrt en bil för ett uppdrag och har ett kvitto från Station gällande bilhyran och ett kvitto med bensinen, Hur bör jag bokföra detta? Förstår inte riktigt hur det är med momsen.Är det något problem gällande att kassakvittot också innehåller ett tuggummipaket, dock specificerar hyresavtalet samma bensinkostnad som kassakvittot?

 

Den här frågans innehåll har verifierats och uppdaterats av Visma Spcs 2022-02-07.

19 SVAR 19
Per Nyquist
ANSTÄLLD

Samma regler gäller som vid leasing av personbil, exempel på bokföring finns i denna tråd:
https://forum.vismaspcs.se/visma_spcs/topics/62mgvc50wu2nx

Bensinkostnaden kan du bokföra mot konto 5611. Här är all moms avdragsgill, till skilnnad från vid hanteringen av hyran.

När det gäller kvittot är det inget problem så länge du bara bokför den del som avser företaget.

Fd medlem
Inte tillämpbar

Varför är bara halva momsen avdragsgill?

Regler kring moms och bilar i företag är ganska restriktiva. Här kan läsa mer om vad som gäller:
https://www.skatteverket.se/foretagorganisationer/moms/sarskildareglerforvissavarortjanster/bilarmom...
Fd medlem
Inte tillämpbar

Dags att ta dag i detta 🙂

Stämmer detta för ett kvitto som är betalt mot mitt privata VISA-kort?

1930 kredit 529kr
2641 debet 52,90kr (Halva momsen)
5820 debet 476,10 kr (Netto + halva momsen)

Sedan har jag lagt upp en "Kassa -bankhändelse" på 529kr.
Adde12
UTFORSKARE

Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Hyra av bil för uppdrag.

Hej!


Jag använder mig av min privata bil i företaget när jag är ute på uppdrag. Nu måste min bil in på service och jag måste ändå kunna transportera mig och undrar då hur jag bokför om jag tar en hyrbil under perioden som min bilar på service?


Skall jag hyra bil i företagets namn eller på mig själv privat?


Mycket tacksam för omgående svar.


~Andreas

Har läst svaren till tråden som min fråga slogs ihop med, men känner att jag inte förstår ändå hur jag skall gå tillväga, valet mellan art ta hyrbil privat eller i bolaget, samt hur jag skall bokföra detta. 🙂

Tacksam för ett förtydligande om möjligt.

Ponera att jag hyr en bil av Bilia medan min privata bil är på reparation/service.

Hejsan! 

Hyr du bilen privat blir det en kostnad för dig som privatperson och det är inget som du kan dra av i ditt företag. För varje mil som du kör i tjänsten får du milersättning utbetald, precis som när du använder din privata bil i tjänsten.
Låter du istället företaget hyra bilen kan du ta upp kostnaden för bilen i företaget. Du har inte rätt att få milersättning för milen du kör i tjänsten och för milen du kör privat ska du i så fall förmånsbeskattas. 

Hoppas detta förklarar lite tydligare vad skillnaderna blir 🙂 

 

Innehållet är verifierat av Visma Spcs 2023-06-28

Tack så mycket Lisa!

Allt är lite tydligare nu.

En följdfråga. Om jag nu väljer att hyra bilen i företagets namn (aktiebolag), på vilket konto bokför jag då en sådan kostnad?

STORT TACK på förhand!

~Andreas

Härligt! 

För att få hjälp med hur du ska bokföra hyrbilen kan du klicka på länken som min kollega Per hänvisar till i första svaret. 
HAK__1
UTFORSKARE

Hej,

Jag har hyrt en bil för två dagar i jobbet för ett uppdrag som jag sedan ska lägga på fakturan (plus bensin) men är osäker kring hur jag ska bokföra detta. Jag gjorde köpet med mitt privata kort.

Kan jag inte bara lägga in kvittot som ett vanligt utlägg och sedan sätta samma belopp på min faktura?

Tillägg: Kort och gott så vill jag fakturera så att jag varken tar ut- eller får betala mer än den faktiska kostnaden.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Du kan skapa två konto som skall matchas - på kostnadssida och på intäktssida. T ex 4684 Vidarebefordrade kostnader och 3684 Vidarefakturerade kostnader. Först bokför faktura för hyra bil och använd konto 4864 och sedan gör faktura till kunden och använd intäktskonto 3684. Se till att konto 3684 har korrekt momskod.

Tycker nog att det är en omkostnad som du bara tar betalt för. Vidarefakturerade kostnader innebär för mig att din kund nyttjat tjänsten vilket inte är fallet här så vitt jag förstod det utan det är du son skall ha ersättning för dina kostnader. Så jag tycker nog att du tänkt rätt
Och tänk på att bara lyfta halva momsen på hyrbilen om det är en personbil ur momssynpunkt. Lycka till.

Tack för input! Om detta är korrekt så är jag dock osäker hur detta bokförs rent praktiskt i eEkonomi. Kan någon moderator flika in och berätta hur jag gör detta samt ifall det är en korrekt lösning?

Egentligen så vill jag helt enkelt vidarefakturera det då kunden också nyttjade tjänsten  samt att kunden bett om att få den vidarefakturerad / lägga kostnaden på fakturan. Speciellt eftersom bara halva momsen är avdragsgill och jag tolkar det som att kunden lika mycket använt bilen och sagt att hen ska stå för det (men att jag lägger ut).


Bakgrund: Jag frilansade för ett företag och behövde då en hyrbil för att transportera utrustning. Företaget/kunden bad mig att lägga det på fakturan, och jag vill nu inte behöva betala något extra (ex momsen?) eller ta ut mer än vad det faktiska beloppet är. 

Hej!

Om du ska vidarefakturera kostnaden så tänker jag att du kan boka det mot 3590 som heter Övriga fakturerade kostnader.

Mvh
Moa

Gäller väl då som försäljningskonto. Eller hur?

Precis!

Moa

Tack för svar!
Jag har gjort en artikel som nu heter Utlägg kopplat till en ny artikelkontering som är varor 25% och momspliktig 3590. Så denna kan jag nu lägga på fakturan.

Om jag förstått rätt så ska jag bokför kvittot mot ett nytt konto: "4590 - kostnader att vidarefakturera". Dock så kan jag inte hitta någon information alls vilket momskonto detta konto ska ha. Men det ska kanske vara tomt eftersom man fyller i det vid själva bokföringen?
Katarina 1
MEDLEM

Jag undrar vad man får ta upp/dra av när man har hyrbil.

Jag hyr in en bil i företaget och betalar årshyra.  Bokför halva momsen

Bokför bensin.

Får jag även ta upp besiktning, skatt, försäkring, parkering, vägtullar och dra momsen?

Använder även min privata i företaget, men för den bokför jag milersättning och tar alltså ej upp bensin, skatt etc. Får jag ta upp parkering för den?