Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
Highlighted
NY MEDLEM

Re: Bokföra hyrbil - eEkonomi

Hej,

Jag har hyrt en bil för två dagar i jobbet för ett uppdrag som jag sedan ska lägga på fakturan (plus bensin) men är osäker kring hur jag ska bokföra detta. Jag gjorde köpet med mitt privata kort.

Kan jag inte bara lägga in kvittot som ett vanligt utlägg och sedan sätta samma belopp på min faktura?
NY MEDLEM

Du kan skapa två konto som skall matchas - på kostnadssida och på intäktssida. T ex 4684 Vidarebefordrade kostnader och 3684 Vidarefakturerade kostnader. Först bokför faktura för hyra bil och använd konto 4864 och sedan gör faktura till kunden och använd intäktskonto 3684. Se till att konto 3684 har korrekt momskod.

Tycker nog att det är en omkostnad som du bara tar betalt för. Vidarefakturerade kostnader innebär för mig att din kund nyttjat tjänsten vilket inte är fallet här så vitt jag förstod det utan det är du son skall ha ersättning för dina kostnader. Så jag tycker nog att du tänkt rätt
Och tänk på att bara lyfta halva momsen på hyrbilen om det är en personbil ur momssynpunkt. Lycka till.
NY MEDLEM

Tillägg: Kort och gott så vill jag fakturera så att jag varken tar ut- eller får betala mer än den faktiska kostnaden.
NY MEDLEM

Tack för input! Om detta är korrekt så är jag dock osäker hur detta bokförs rent praktiskt i eEkonomi. Kan någon moderator flika in och berätta hur jag gör detta samt ifall det är en korrekt lösning?

Egentligen så vill jag helt enkelt vidarefakturera det då kunden också nyttjade tjänsten  samt att kunden bett om att få den vidarefakturerad / lägga kostnaden på fakturan. Speciellt eftersom bara halva momsen är avdragsgill och jag tolkar det som att kunden lika mycket använt bilen och sagt att hen ska stå för det (men att jag lägger ut).

Bakgrund: Jag frilansade för ett företag och behövde då en hyrbil för att transportera utrustning. Företaget/kunden bad mig att lägga det på fakturan, och jag vill nu inte behöva betala något extra (ex momsen?) eller ta ut mer än vad det faktiska beloppet är. 
CONTENT PRODUCER

Hej!

Om du ska vidarefakturera kostnaden så tänker jag att du kan boka det mot 3590 som heter Övriga fakturerade kostnader.

Mvh
Moa

Gäller väl då som försäljningskonto. Eller hur?
CONTENT PRODUCER

Precis!

Moa
NY MEDLEM

Tack för svar!
Jag har gjort en artikel som nu heter Utlägg kopplat till en ny artikelkontering som är varor 25% och momspliktig 3590. Så denna kan jag nu lägga på fakturan.

Om jag förstått rätt så ska jag bokför kvittot mot ett nytt konto: "4590 - kostnader att vidarefakturera". Dock så kan jag inte hitta någon information alls vilket momskonto detta konto ska ha. Men det ska kanske vara tomt eftersom man fyller i det vid själva bokföringen?