Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
Behruz
UTFORSKARE

Bokföra import mm

Hittade följande på nätet ang bokföring av import och har 3 frågor:

1) är de här 2 verifikationer rätt bokförd?

2) Ska jag bokföra nåt mer framöver gällande inköpet? Tex Tullavgiften? I så fall hur?

3) På kontoplan 2020 hittar jag inte kontonummer 4549, vad är det för konto och med vilket konto ska jag ersätta kontonumret?

Import
1930 k 10000
4545 d 10000

Tullfaktura
4545 d 10000
4549 k 10000
2614 k 2500
2645 d 2500

1 GODKÄNT SVAR

Godkända lösningar
Moa Lundberg
CONTENT PRODUCER

Re: Bokföra import mm

Hejhej!

Kika i tråden: Inköp av tjänster och varor inom och utanför EU.

I första verifikationen ska inte 4545 användas. I tråden ovan anges konto 4000 (utan momskod). 

När det gäller konto 4549 så finns det aktivt hos mig när jag söker under Bokföring - Kontoplan i Administration (vilket det ser ut som att du också jobbar i). Finns det inte så går det fint att lägga till kontot. Du kan läsa mer här kring hur du går tillväga: Lägga upp nytt konto.

Hoppas ovan hjälper dig vidare.

Ha det fint!

/Moa

Visa lösning i originalinlägg

3 SVAR 3
Moa Lundberg
CONTENT PRODUCER

Hejhej!

Kika i tråden: Inköp av tjänster och varor inom och utanför EU.

I första verifikationen ska inte 4545 användas. I tråden ovan anges konto 4000 (utan momskod). 

När det gäller konto 4549 så finns det aktivt hos mig när jag söker under Bokföring - Kontoplan i Administration (vilket det ser ut som att du också jobbar i). Finns det inte så går det fint att lägga till kontot. Du kan läsa mer här kring hur du går tillväga: Lägga upp nytt konto.

Hoppas ovan hjälper dig vidare.

Ha det fint!

/Moa

Visa lösning i originalinlägg

Behruz
UTFORSKARE

Tack för svaret

Hur kommer det sig att 4549 finns i Administration men inte kontoplanen 2020? (Vet inte hur det är med kontoplan 2021) Beror det på vilket program man använder?

Får man använda 4010 istället för 4000? Eller spelar det ingen roll?

Ska 5720 användas när avgiften från tullen kommer?

Moa Lundberg
CONTENT PRODUCER

Hej igen!

När jag skapar ett nytt år i Administration med BAS2020 som kontoplan så ligger 4549 med från start. När jag kollar i kontoplanen på bas.se så ser jag dock att det inte ligger med i listan. Dock är det BAS-gruppen som har gett förslaget att 4549 kan användas - så det är helt okej att använda detta. Det är egentligen bara ett motkonto och ingenting som redovisas i momsrapporten.

4010 går också bra. Det viktiga är att det inte har någon momskod.

5720 går jättebra att använda för tullavgiften.

Mvh

Moa