Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföra ingående moms samt händelser på skattekontot - eEkonomi

Hej!

Jag är lite förvirrad angående hur jag ska bokföra ingående moms samt mitt saldo på skattekontot så att det blir rätt. 

Fråga 1: 
Just nu bokför jag endast ingående moms på konto 2641. Men för att kunna boka något mot skattekontot känns det som jag måste använda mig av ett till konto? 

I vanliga fall då jag bokför att en faktura är betald blir det t.ex. så här: 
1930  -  K 40 000
2641  -  Debiterad ingående moms  D 10 000
6550  -  Konsultarvoden D 30 000

Borde jag även lägga till: 
2650 - K 10 000
1630 - D 10 000

Fråga 2: 
Sedan när momsen betalas ut från skattekontot till företaget, gör jag då bokningen

1630 - K 10 000
1930 - D 10 000

Stort tack på förhand för hjälpen. 
5 SVAR 5
LW -60
UTFORSKARE

Ja, allt är svårt när man inte fått kläm på det!
Så här:

• Alla fakturor som kommer in till dig, där hamnar momsen på 2641 i debet så du gör rätt.
  • Alla fakturor som du skickar ut från dig, där hamnar momsen i kredit på konto 2611

Så, det betyder att du har två konton efter varandra där 2611 har ett plussaldo (debet) och 2641 har ett minussaldo.

Har du kvartalsmoms, delar du in året i fyra delar:

Jan - mars
April - juni
Juli - september
Oktober - december

När du gör momsredovisningen (typ sista mars), bokas all moms bort från kreditsidan på konto 2641. All moms på debetsidan, konto 2611, bokas också bort. Det betyder att per den sista mars, bokar du upp 2641 i debet och 2611 i kredit så det blir tomt på dessa konton per det datumet. Differensen lägger du på 2650. 2650 består alltså av ett nettobelopp som SKV vill ha av dig. Momsen på 2650 du bokar upp sista mars, vill SKV ha 12 maj. Den 1 maj bokar jag om, så att 2650 töms på marsbeloppet och läggs mot 1630: Debet 2650 / Kredit 1630.

När du har betalat ut momsen den 12 maj, bokar du 1630 i debet och i kredit tar du 1930, eller det konto du använder som bankkonto.

Lycka till!
Mvh Lena

LW -60
UTFORSKARE

Skrev nog lite fel i stycket efter punktuppställningen. Svårt med debet och kredit...

2641 hamnar i debet (plussidan)
2611 hamnar i kredit (minus)

2641 som ligger på debetsidan löpande, bokas bort (i kredit) vid mimsredovisningen
2611 som ligger löpande i kredit, bokas vid momsredovisningen bort i kredit

Sen bör det vara rätt...
håhåjaja...

Mvh Lena

Sofia Johansson
ANSTÄLLD

Hej KarlAnders,

Jag håller med lw ovan men vill flika in med lite tips på hur eEkonomi fungerar 🙂 
Enklast att göra momsen i eEkononomi är att gå till Bokföring - Momsredovisning - Ny momsredovisning.
Då bokförs all moms upp och programmet räknar ut hur mycket du ska betala eller få tillbaka från Skatteverket.

När du sedan gör själva betalningen av momsen/får tillbaka kan du kika på denna film.
Har du ett AB kan du dessutom använda dig av Skattekonto direkt i eEkonomi. Då kan du klistra in kontoutdraget från Skatteverket under kassa- och bankhändelser och sedan matcha direkt mot den bokföra momsredovisningen.
Se film om skattekontot här
Detta är för att du ska slippa så mycket manuell hantering av bokföringen som möjligt, eEkonomi hjälper ju till med så mycket!

Ha det gott.

/Sofia 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

Tusen tack för hjälpen båda två. Hade helt missat att det fanns en automatisk funktion för detta, jag har manuellt bokat om skatten från lönekontona.

MEN kvarstående fråga, är det alltså mot konto 2650/1630 som jag ska boka så fort vi har momsdeklarerat? Och sedan mot konto 1630/1930 när den väl betalas ut eller in?

Tack!
Theodor Ahlström
ANSTÄLLD

Hej KarlAnders,

När du bokför din momsredovisning i eEkonomi kvittas din utgående- och ingående moms mot varandra och differensen bokförs på redovisningskontot för moms. Exempel på om du har mer utgående än ingående moms:
2611 D
2641 K
2650 K

Efter att du skickat in din momsredovisning drar Skatteverket pengarna som du är skyldig eller så får du en utbetalning till ditt skattekonto 1630. När du ska betala in pengar till Skatteverket:
2650 D
1630 K

Skatteverket drar pengarna i vilket fall som men vanligtvis kanske man gör överföring till skattekontot innan Skatteverket dras pengarna för att det ska finnas likvida medel där. Överföringen till skattekontot från ditt konto på banken blir då:
1630 D
1930 K

Du kan även kika på denna checklistan som vi har gällande momsredovisning. Hoppas detta kan förtydliga.

Ha en fin dag!
/Theodor