Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Jake87sthlm
MEDLEM

Bokföra inkomst från utlandet för digitala produkter

Hej!

Jag får små intäkter varje månad på ca 100 usd från ett australiensiskt företag där jag tillahandahåller musik för digitalt lyssnade. Intäkterna baseras på hur mycket låtarna har lyssnats på etc. Vad jag förstår är de momsbefriade.

 

Betalningarna överförs månadsvis till ett paypal konto där de kommer in som USD. 

 

Frågan: Viket är bästa sätt att bokföra dessa inkomster? Ska jag bokföra summan som kommer in på paypal kontot och isåfall - hur gör jag för att omvandla det till SEK i bokföringen? Annars - är det bättre att föra över pengarna från PayPal till mitt företagskonto och isåfall hur blir det rätt summa i slutändan med omvandlingen från usd till sek via överföringen och ska jag bokföra någon avgift från PayPal etc. 

 

Är en liten miniföretagare, icke så haj på detta med bokföring så tar tacksamt emot så detaljerade svar som någon vänlig själ känner sig manad till inklusive vilka konton som ska bokföras på etc 🙂 Tack!

2 SVAR 2
Joachim E
MODERATOR

Hej

Du får ta reda på vad valutakursen var på insättningsdatumet och räkna om USD beloppet till SEK utifrån den valutakursen.

Sedan bokför du insättningen på detta sätt via bokföring > Verifikationer > Ny verifikation

Datum = insättningsdatumet

1941 Debet Paypal (Insatt belopp)
3922 Kredit Licensintäkter och royalties med momskod 40 (Totalt försäljningsbelopp)
6040 Debet Kontokortsavgifter (Eventuell avgift paypal tar ut)

När du sedan väljer att föra över pengarna till ditt vanliga företagskonto så bokför du den överföringen på detta sätt

1930 Debet (Insatt belopp)
1941 Kredit (samma summa som lades på 1941 i konteringen ovan)
6040 Debet (Ev avgift Paypal tar ut)
8330 Debet eller kredit (Eventuell valutakursdifferens)

Önskar dig en fortsatt fin dag
/Joachim

Tack så jättemycket för hjälpen Joachim!!🙏