Hej!
Jag är ny på bokföring och behöver all hjälp jag kan få! Ber om ursäkt på förhand för rörig fråga men jag hoppas någon kan hjälpa mig då jag misstänker att denna situation kommer uppstå igen. Jag använder mig av kontantmetoden, och är registrerad för moms.
Jag säljer secondhand varor, endel med moms och endel med VMB, men har inte hunnit sälja så mycket än utan mest köpt in. Startade min enskilda firma 4 september 2024, men valde då att vara frivilligt momspliktig fr.o.m. 4 feb 2024 pga några större inköp som gjordes då till det tänkta företaget. Vet inte om detta var overkill men så ser det i alla fall ut 🙂 Dessa större inköp är bl.a. ett ångskåp vilket har jag då bokfört på inköpsdatumet i februari (fast nu i efterhand) men vet först och främst inte om jag istället ska bokföra dessa vid starten av företaget? Nåväl. Åter till urpsrungsfrågan:
Min fundering är som följer:
1. Jag har köpt in en vara via Sellpy - men från en privatperson (sellpy circle) den 31 maj 2024 - för 100 kr med egna pengar (då företaget vid den tidpunkten inte var registrerat ännu). På kvittot står att VMB använts och att momsen därför uppgår till 0 %. Det inköpet har jag bokfört enligt nedanstående (och till dagen för registreringen av företaget istället för den faktiska inköpsdagen, vilket jag också är osäker om det är rätt eftersom jag anmält moms från 4 feb):
______________________________________
2018 - Övriga egna insättningar / K: 100kr
4020 - Inköp VMB varor / 😧 100kr
______________________________________
2. Nu har jag sålt varan via företagets Tradera á 350 kr + 51kr frakt.
3. Kunden har betalat in 401kr till tradera för ovanstående.
4. Tradera har automatiskt dragit av provision -35kr, samt frakt -51kr från mitt tradera saldo.
5. Tradera har betalat ut 315 kr till mitt företagskonto (dvs. 401-51-35kr).
HUR i hela friden ska jag bokföra detta?
Jag undrar dels om jag behöver bokföra vad tradera gjort på mitt tradera-saldo innan utbetalningen; det enda som syns i bankhändelsen i Visma är ju utbetalning från tradera 315 kr. Jag undrar också hur jag ska ställa upp själva försäljningen av varan med VMB?
Jag tänker att jag ska redovisa vad dom här 315 kronorna är för något, men blir verkligen inte klok på hur jag ska göra detta...?? Varken frakt eller provision syns ju i utbetalningen. Men använder jag VMB så blir ju vinsten olika om jag skriver att jag sålt den för 315 kr, respektive 350 kr som det faktiskt var.
Jag har sökt i andra guider tex speedledgers och där bokförs för det första inköpet av varan på ett annat konto (1465) och sedan i själva försäljningen bokförs VMB köpet igen enligt nedanstående:
Konto / Momskod / Debet / Kredit
1930 Företagskonto | 350 | ||
1465 Lager VMB varor | 100 | ||
3020 Vinst normal VMB | 170 | 200 | |
2616 Utgående moms VMB 25% | 50 | ||
4211 Inköp positiv VMB 25% | 100 | ||
3211 Försäljning positiv VMB 25% | 100 |
Vad är egentligen rätt, och hur ska jag tänka med Tradera? Utbetalningen blir ju inte 350 kr som jag sålde den för utan 315 kr.
Mvh Cristel
Någon vänlig själ som har svaret?
Mvh Cristel
Löst! Gå till lösning.
Hej
Om du skall bokför och redovisa detta enligt VMB så skall inköpet bokföras på följande sätt
2018 kredit 100
1465 Debet 100
Försäljningen skall du sedan bokföra på följande sätt.
Skulle det vara moms på provisionen så skall du lägga 28 kr på raden med 6050 och lägga till en rad med konto 2641 och 7 kr i debet.
/Joachim
Ytterligare funderingar utöver mitt andra svar, som jag hoppas att du eller någon annan eventuellt har svaret på:
Tänker oavsett om varan är som denna VMB, eller om den är avdragsgill.
Jag kommer behöva bokföra in ett lager/flera olika inköp av begagnade kläder som gjorts med privata pengar innan företagsstarten; där vissa är VMB och vissa inte. Vissa saknar kvitto. Blir inte riktigt klok på informationen som jag hittar vare sig hos skatteverket eller i forumet, varpå de därför inte ännu bokförts som inköp/lager.
I vissa guider görs ett nytt konto som heter något i stil med "146x - Ej VMB-varor", och då ska även det bokföras in på den enskilda bankhändelsen så att det stämmer med lager etc. I andra ska varor inköpta från Sverige bokföras på konto 4000 och moms 2641.
Har du något förslag på hur jag ska tänka här? När ska jag använda 40xx och när ska jag använda 14xx? 🙂
Hej
4020 används vid förenklad VMB dvs när man köper in större partier där varje vara inte har ett definitivt inköpspris.
Det finns två olika sätt att redovisa VMB (Förenklad VMB eller Normal VMB).
Köper du in stora partier där varje vara inte har ett beslutat inköpspris så använder man förenklad VMB
Köper man in enstaka varor till ett fastställt pris gäller Normal VMB.
Om 31/5 är efter ditt bolag blev registrerat (inte för moms utan som företag) så använder du det datumet.
/Joachim
Tack!
Företaget registrerades i september - dvs. efter jag köpte in den.
Momsen sattes vid registrering i september till före inköpet (februari). Skall jag då använda 31/5 som bokföringsdag eller datumet för firmaregistreringen? 🙂
Hej
Allt som skett innan företaget startades bokför du på första dagen i räkenskapsåretet dvs firmaregistreringsdatumet.
/Joachim
På mitt registreringsbevis står det att min redovisningsperiod är "Helt beskattningsår fr.o.m. 2024-02-04", att jag är Registrerad för moms fr.o.m. 2024-09-03, men att jag är skyldig att betala moms fr.o.m. 2024-02-04. Tycker det är klurigt just att det på vissa ställen står att jag ska sätta alla inköp gjorda före registreringsdatum (2024-09-03) på det registreringsdatumet, och på endel ställen står det att jag ska sätta dem på den första dagen i räkenskapsåret, vilket ju för mig inte är registreringsdatumet utan enligt reg.beviset är räkenskapsåret fr.o.m 2024-02-04...
Jag har använt mig av bildunderlagsfunktionen i Visma, och vid tolkning av fakturorna som är från innan 3 september så har ju fakturans ursprungsdatum lagts in automatiskt. Ett exempel är webbhotellet som jag betalade i mars, och den står ju nu som bokföringsdatum i mars... Jag har markerat dem betalda med egna pengar på det datum när den faktiska betalningen skedde... Behöver jag alltså göra om bokföringen helt för dessa inköp; eftersom det nu inte verkar gå att ändra datumen på dessa när dem redan står som betalda? T.ex. är webbhotellet "Inköp via kvitto" och bokföringsdatum 5 mars. Eller kan jag ändra utbetalningsdatum på dessa på något sätt i programmet? Dvs om de behöver bokföras om - Hur rättar jag isåfall till detta? 😄
Hej
Utbetalningsdatum mm skall du inte ändra utan det skall vara bokfört på det datum händelsena faktiskt ägde rum.
Undantaget är händelser som skett innan ditt bolag startade som bör ha lagts in på 2024-02-04.
Det som eventuellt behöver rättas är momsen. Vet inte om du bokfört händelserna innan 2024-09-03 med moms eller inte?
/Joachim
Tack för att du tar dig tid, blir klokare varje dag! 😄
Det är några stycken större inköp som är avsedda till att användas enbart i företaget, bland annat ett ångskåp för kläder som köptes nytt med moms i 4 feb (pga billigare pris då), och sedan registrerade jag företag och moms först 3 september (varpå första affärshändelse vid registrering sattes som 4 feb enl rekommendation = redovisa moms från feb).
Detta gjordes för att få möjlighet att lyfta momsen på skåpet trots att det är köpt innan september. Det som är inköpt innan 2024-02-04 är endast ett fåtal VMB varor som jag ska bokföra in som lager och där finns ju ingen moms. Det som är köpt mellan räkenskapsårets början mellan 2024-02-04 till 2024-09-02 är dels momsfria inköp men också flertalet som har moms - som jag gärna vill försöka lyfta om jag kan (står på skatteverkets hemsida att man i vissa fall kan få lyfta det som hört till samma år och året innan vilket jag tror utifrån reglerna gäller exempelvis ångskåpet). Jag tänker då utifrån ditt svar att jag bokfört rätt, eftersom jag inte bokfört in något som hänt före 2024-02-04 (ännu) med moms - men att det isåfall kan vara felaktigt bokfört med momsen. Hur menar du då?
Har du något exempel på hur man utifrån ditt svar bör bokföra in tex ångskåpet; (16.995 kr inkl moms) 13.596 kr + 3399 kr moms, som köptes 2024-02-04 mot faktura som betalades 2024-02-24 i enbart syfte att användas för att kurera secondhand kläder till det kommande företaget.
Blir det någon annorlunda om jag ska bokföra in tex Webbhotellskostnad för hemsidan; 435kr varav moms 87kr köptes 2024-04-23 och betalades samma dag så blir ju som ett kvitto (men det står faktura på kvittot).
Jag tänker utifrån ditt svar att jag gjort rätt om det är räkenskapsåret man ska gå efter; då är ju de flesta inköp gjorda "efter" start (efter 2024-02-04) - men du menar att jag behövt bokföra momsen annorlunda?
Eller ska jag helt enkelt ändra räkenskapsåret till 2024-09-03, och bokföra in allt som är köpt innan dess på detta datum?
Jag har alltid tänkt att räkenskapsåret är från och med då jag står som betalskyldig för moms eftersom det står på mitt registreringsbevis att min redovisningsperiod är "Helt beskattningsår fr.o.m. 2024-02-04".
Hej
Du skall och kan inte ändra datumet om skatteverket har 2024-02-04 som start hos sig.
Hör efter med skatteverket vad de har registrerat på dig hos sig.
/Joachim
Hej Joachim!
Jag pratade med skatteverket och de var själv osäkra, men menade att det bör vara 2024-02-04 som jag ska räkna till första dag även om företaget registrerades i september, så då tänker jag mig att alla inköp som är gjorda före september, men efter 2024-02-04, ska redovisas på den dag de faktiskt köptes in/betalades.
Men jag har en till fråga som jag inte riktigt får kläm på gällande konteringen av VMB inköp:
I exemplet högre upp i tråden hade jag köpt in en enda kjol med direkt betalning mot kvitto, så det är enkelt att identifiera den specifika varan i efterhand mot det bokförda inköpet. Jag läser på endel ställen att man i efterhand ska kunna identifiera varan, tex vid bilar ska reg.nr. framgå. Men om det då är flera varor på ett kvitto/faktura - hur ska jag göra för att det ska gå att identifiera i de fall jag har mellan 5-20 varor på samma kvitto/faktura?
Exempel:
- Låt säga att jag köpt in t.ex. 5 stycken varor på en faktura från Sellpy. Priset per vara står specificerat, och de har utskrivet på kvitto/faktura att de använder sig av VMB dvs 0% moms (jag tar för givet att jag ska använda Normal VMB här?).
- När jag ska redovisa inköpet mot 1465-kontot; behöver jag bokföra in varje vara för sig som en egen kontering/inköp men mot samma bildunderlag (alt. kontohändelse), eller kan jag lägga in en hel faktura (bildunderlag), t.ex. att den är på 1000 kr men alla har olika inköpspris, sedan matcha den som Leverantörsfaktura alt kvitto, där jag då gör en rad för varje varas inköpspris t.ex. 1465- Kredit 60 kr, 1465- Kredit 150 kr, 1465- Kredit 500 kr, osvosv...? Och hur kan jag i sådant fall specificera exakt vilka varor som ingår i den konteringen? Eller räcker det med fakturaunderlaget och att man lägger in det som en klumpsumma?
Tacksam för svar ❤️
Hej
Hert korrekt. Inköp gjorda innan 2024-02-04 skall bokföras på det datum. Händelser efter 2024-02-04 skall bokföras på det datum de faktiskt ägde rum.
Gällande VMB frågan så är det helt korrekt att det är normal VMB du skall använda dig av när varje vara har ett specificerat pris.
Du behöver inte dela upp det utan kan lägga samtliga varor på inköpet som ett totalbelopp på 1465. Så länge allt är med på samma faktura/Inköp så behöver det inte separeras.
/Joachim
Tack tack tack Joachim!! Jag känner för varje svar du ger - att jag kanske kan fixa detta tillslut, haha! 😄
Följdfråga:
Ytterligare fråga kring bildunderlaget:
Hej
1. Du behöver inte i bokföringen specificera det om du inte själv vill. Däremot kan det vara bra att skriva en text i beskrivningen för vad du sålt. Det blir lättare att hitta det i bokföringen om det skulle behövas sedan. Sedan bör även underlaget visa vad de är som sålts.
2. Om du inte tidigare bokfört upp de returnerade varorna på 1465 så räcker det med att du bokför upp den summa på de varor du faktiskt betalar för dvs de 455 kronorna.
3. Du kan antingen manuellt notera på underlaget innan du laddar upp det eller bifoga en printscreen också som visar returerna.
/Joachim
Hej! Tack snälla Joachim för informationen, guld värt och jag blev mycket klokare! 😄
Skulle jag kunna få be dig att göra ett likadant pedagogiskt exempel fast hur jag då ställer upp varor som är begagnade men inte är VMB-varor; dvs dem jag köpt in från exempelvis Sellpy eller andra företag där jag drar av moms som vanligt, men säljer på liknande sätt på Tradera. Jag förstår på ett ungefär hur det skulle se ut, men bara så jag får ett konkret exempel på hur det blir med konton osv i de fall som VMB inte tillämpas.
Är som sagt HELT ny med det här att bokföra inköp och försäljning med begagnade varor, då jag tidigare drivit enskild firma var för 15 år sedan och då bokfördes endast tjänster med fasta priser och förbrukningsvaror, så blir så förvirrad av alla extra konton och delar som tillkommer i varje kontering för detta! Jag är väldigt osäker t.ex. på lagerföringen inuti verifikationen som vid VMB - och ifall detta behöver vara med i en "vanlig" försäljning där inte VMB tillämpas.
Hoppas du får en fin dag! ❤️
Copyright 2025 Visma Spcs. All rights reserved.