Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföra inköp av aktiebolag (lagerbolag)

Hej!
Jag undrar vilka konton jag ska använda vid inköpet av vårt AB företag. Summan vi betalade för att ta över företaget från Svenska Standardbolag.

Jag undrar också om det är 2018 egen insättning, samt 2081 aktiekapital som det ska konteras på, för de 50 ́ som vi satte in som aktiekapital.
Tack på förhand!
Ewa

10 SVAR 10
Per Nyquist
ANSTÄLLD

Hej!

Aktiekapital bokför du på konto 2081 i kredit och företagets bankkonto (oftast 1930) i debet.

När det gäller kostnader vid köpet av lagerbolag så brukar det finnas både en avdragsgill del och en icke avdragsgill. Normalt är bolagsbildningskostnader inte avdragsgilla, men vissa kostnader, t ex kostnader för byte av namn, är avdragsgilla. Du kan använda konto 6991 för de avdragsgilla kostnaderna och 6992 för de icke avdragsgilla.
Fd medlem
Inte tillämpbar

This reply was created from a merged topic originally titled
Hur bokför jag ett köp av lagerbolag?.

Hej!
På vilka konton ska jag bokföra ett köp av lagerbolag där 2800 kr är för konsultationer och arbetet som revisionsbyrån utförde och 7900 kr för utlägg för köp av lagerbolaget (varav 3300 kr ej är avdragsgillt)? Jag uppfattar det som att varje del registreras på var sitt konto.

Tack på förhand!
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!
Jag slår ihop ditt inlägg med en tidigare tråd där en liknande fråga besvarats och hoppas du får de svar du behöver. Har du fler frågor är du alltid välkommen att återkomma till oss!
Fd medlem
Inte tillämpbar

Men behöver jag kontera avgiften för konsultationen? Alltså, behöver jag ha 2 konton för de avdragsgilla kostnaderna då jag tog hjälp av ett revisionsbyrå för att köpa lagerbolaget? Tack.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Och vart kan jag skriva in momsbeloppet för köpet? För att bokföra köpet i Visma eEkonomi har jag valt:
Bokföringshändelse: Övrigt uttag
Kostnadstyp: Egen kontering
Beskrivning: Köp av lagerbolag.

Sedan lade jag till konton, förutom den för moms som jag ej hittar.

Finns det en enklare väg att gå än ovanstående?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Avgiften för konsultationen kan du baka ihop med de övriga avdragsgilla kostnaderna, du måste inte särredovisa dem. Momsen redovisar du på konto 2641.
Det känns som att du registrerar det på helt rätt sätt i övrigt.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Okej, tack för hjälpen!
Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag har också köpt ett lagerbolag nu i samband med att jag drog igång mitt AB. På min faktura står posterna "arvode lagerbolag komplett", "administrationsavg Bolagsverket", "nyregistreringsavgift Bolagsverket" samt "registreringsavgift Bolagsverket ombildning"
1. vilka av ovan poster är avdragsgilla?
2. antar att jag bara ska ta upp momsen för de belopp som är avdragsgilla och att de går under 2641?
3. att jag skapar en manuell verifikation för hela klabbet där jag sätter:
K1930 på totalbeloppet
D2641 på den avdragsgilla momsen
D6991 för den avdragsgilla delen av kostnaden
D6992 för den icke avdragsgilla

Har jag uppfattat rätt?

Då denna transaktion skedde redan i dec förra året så har jag redan redovisat momsen till Skatteverket och fått tillbaka moms för totalsumman nu i maj. Sker automatisk korrigering vid nästa momsredovisning givet det jag bokför ovan?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Bokföra avgifter i samband med köp av lagerbolag..

Hallå! Har slutligen kommit till skott och köpt mig ett lagerbolag.

Aktiekapitalet var enkelt. 

Debet 1930   50 000 kr
Kredit 2081   50 000 kr

Fakturan för bildandet vållar dock lite huvudbry. 

Bolagsverkets avgift för bildandet - momspliktig    1900
Arvode för bildandet                                               400
Utlägg: avgift för ändringsanmälan - ej momspl.    1000
Arvode för ändringsanmälan                                  4180

Ej momspliktigt 1000
Momspliktigt 6480
Moms 1620

Har fått pärmen från "skaparna" men hittade inget vettigt i den. 

Vilka kostnader är avdragsgilla? 
Vilka är det inte?
Vilka konton bör jag använda? 

Tack på förhand.
Theodor Ahlström
ANSTÄLLD

Hej Jimmy H,

Jag tror du hittar svaret på din fråga i denna tråden, nedan kommer även lite information taget från Boken Redovisa Rätt:

Bolagsbildningskostnader är normalt inte skattemässigt avdragsgilla. Hit hör också registreringsavgifter samt arvoden till advokater och konsulter när man bildar bolaget eller ökar aktiekapitalet. Även om bolagsbildningskostnaderna inte är avdragsgilla i deklarationen för samma år, får man göra avdrag för dessa kostnader vid realisationsvinstberäkningen i samband med en senare avveckling av företag.

Vid köp av lagerbolag är däremot kostnader för registrering av ändrad firma avdragsgilla. Det finns lite mer information i tråden Bokföra kostnader vid bolagsbildning av dotterbolag - eEkonomi.

Har du ytterligare frågor får du gärna ställa dem här. Ha en fin dag! 
/Theodor