Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföra inköp av bostadsrätt

Hej!
Jag har ett aktiebolag och har köpt en nybyggd bostadsrättslägenhet som ska hyras ut som semesterbostad. Jag kommer inte nyttja den för eget bruk. 
Handpenningen betalades innan bolaget startades av mina privata pengar som ska ses som ett lån av företaget. Fyra månader efter att företaget startades betalades slutlikviden för lägenheten, även denna summa har jag lånat ut till företaget. Slutlikviden betalades dock från företagets konto efter att jag fört över pengar dit.
Hur ska jag bokföra detta?
5 SVAR 5
Per Nyquist
ANSTÄLLD

Hej!

  1. Bokför handpenningen som på konto 1689 Övriga kortfristiga fordringar (debet). Som motkonto kan du använda 2893 (kredit) för att visa att företaget har en skuld till dig som ägare.
  2. Även överföringen av slutlikviden till företagets bankkonto bokför du mot 2893 (kredit).
  3. När du slutligen betalar för bostadsrätten bokar du bort handpenningen från 1689 (kredit). Kreditera även 1930 varifrån  slutlikviden betalas och debitera 1353 Andelar i bostadsrättsförening med hela köpbeloppet.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Vilket datum ska jag bokföra handpenningen enl steg 1 (konto 1689)? Blir det datumet när företaget startades?
Kan jag använda 2393 istället för 2893? Lånet är så stort att det kommer dröja innan eventuella amorteringar.

Vill även passa på och höra med dig om en sak till. Uthyrningen av lägenheten sköts av en förmedling, blir det då rätt att kontera provisionen vi ska betala för det på konto 6050 (debet) och 1930(kredit).
Jag är dock lite osäker på hur jag ska kontera själva hyresintäkterna?
Per Nyquist
ANSTÄLLD

Ja, det få bli startdatum eftersom händelser med tidigare datum inte går att bokföra. 2393 går fint att använda om lånet är långfristigt.

Hyresintäkt kan du bokföra mot konto 3910 om det inte är din huvudsakliga verksamhet. Då bör du istället använda ett konto i 30-gruppen, t ex 3010.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej, har köpt en bostadsrätt som fritidshus i företaget som är ett aktiebolag. Jag undrar hur man bokför detta, både vad gäller förskottsbetalningen och sedan den slutliga betalningen?

Emfraden
MEDLEM

En kund är påväg att köpa en ägarlägenhet via sitt aktiebolag. Innan köpet görs betalas en bokningsavgift för objektet som i ett senare skede kommer att kvittas mot köpeskillingen. Min fråga är hur bokningsavgiften ska bokföras. Eftersom den är en del av köpeskillingen och därmed värdet på bostaden gissar jag att bokningsavgiften ska bokföras på ett tillgångskonto, exempelvis konto 1110 byggnader. Stämmer det?

 

När jag ändå är igång kan jag fortsätta och fråga hur hela köpeskillingen ska bokföras i ett senare skede. Ska hela köpeskillingen bokföras mot konto 1110 byggnader eller ska köpeskillingen kanske bokföras mot ett annat tillgångskonto?

 

Tack på förhand!