Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 

Robert D1
NY MEDLEM

Bokföra inköp av programvara från land utanför EU

Hej

Jag behöver hjälp med att bokföra ett inköp av programvara från land utanför EU som lagt på 25% moms på köpesumman. Programvaran ska bara användas i företaget och inte säljas vidare.

Vilka konton använder jag för att bokföra detta? Jag såg tråden om "inköp av tjänster och varor inom och utanför EU" men behöver ändå hjälp.

Mvh

Robert

2 GODKÄNDA SVAR
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

Tack för din fråga. Det låter lite underligt att de lagt på 25% moms på köpesumman, kan det vara så att företaget är momsregistrerat i Sverige och har därmed tagit ut Svensk moms på köpet? Eller att du inte köpt varan i egenskap som företag, dvs inte angett ditt VATnummer, och därmed så har företaget lagt på sitt lands moms? 

Kolla gärna på fakturan du fått och se om du kan se att företaget har angett ett VATnummer som innehåller SE ( dvs ett svensk momsregnr ) eller om det står något som indikerar att detta inte är inom reglerna för köp utanför EU företag till företag. Om företaget är registrerat i Sverige så kan du bokföra det som ett vanligt inköp med rätt svensk moms. 

Du är välkommen att återkomma när du har kikat lite på det och vet mer kring varför det lagts på moms på köpesumman så kan jag hjälpa dig vidare. 

Ha det fint!

/ Josefine

Visa lösning i originalinlägg

Hej igen!

Ah okej, då låter det som att du fick köpt detta som en "privatperson" och att de därmed lade på Storbritanniens momssats. I sådana fall så kan du bokföra inköpet utan moms och hela beloppet blir en kostnad eftersom man inte har avdragsrätt på andra länders moms. Eftersom det är utanför EU så redovisar du inte heller någon fiktiv moms till Skatteverket då du hanterades som en privatperson i just detta köpet. 

Ha en fin dag!

/ Josefine

Visa lösning i originalinlägg

5 SVAR 5
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

Tack för din fråga. Det låter lite underligt att de lagt på 25% moms på köpesumman, kan det vara så att företaget är momsregistrerat i Sverige och har därmed tagit ut Svensk moms på köpet? Eller att du inte köpt varan i egenskap som företag, dvs inte angett ditt VATnummer, och därmed så har företaget lagt på sitt lands moms? 

Kolla gärna på fakturan du fått och se om du kan se att företaget har angett ett VATnummer som innehåller SE ( dvs ett svensk momsregnr ) eller om det står något som indikerar att detta inte är inom reglerna för köp utanför EU företag till företag. Om företaget är registrerat i Sverige så kan du bokföra det som ett vanligt inköp med rätt svensk moms. 

Du är välkommen att återkomma när du har kikat lite på det och vet mer kring varför det lagts på moms på köpesumman så kan jag hjälpa dig vidare. 

Ha det fint!

/ Josefine

Hej Josefine!

Tack för ditt svar. De har GB i deras VAT nummer och de är registrerade i UK.

Jag hade en testperiod av programvaran innan jag köpte den och då hade jag bara använt mina personuppgifter. Vid köpet och registreringen skrev jag firmanamn men det måste ha missats i alla fall. 

Mvh

Robert

Hej igen!

Ah okej, då låter det som att du fick köpt detta som en "privatperson" och att de därmed lade på Storbritanniens momssats. I sådana fall så kan du bokföra inköpet utan moms och hela beloppet blir en kostnad eftersom man inte har avdragsrätt på andra länders moms. Eftersom det är utanför EU så redovisar du inte heller någon fiktiv moms till Skatteverket då du hanterades som en privatperson i just detta köpet. 

Ha en fin dag!

/ Josefine

Hej Josefine.

Jag flikar in på denna tråden då jag har en liknande fråga som Robert. 

Jag har köpt medlemskap på en hemsida "Vimeo". Det dras som en årlig prenumeration så köpet blev likadant som Roberts, som "privatperson". Så 25% moms har blivit pålagt på kvittot.

714kr + 178,50kr moms = 892,50 kr

Bolaget är från USA men på kvittot har bolaget EU i början av sitt VATnr.

Blir detta då inom EU eller utanför?

Och vilka konton är det som gäller då?

Bästa

Hej!

Tack för din fråga. Om företaget har angett ett VATnummer inom EU så blir köpet ett köp inom EU enligt reglerna. Där diffar det lite i hur man hanterar det, då Skatteverket vägledning säger följande när moms i annat land tagits ut när man egentligen borde hanterat det som inköp inom EU B2B: 

Om förutsättningarna för att köpa varor utan moms från ett annat EU-land är uppfyllda men säljaren trots detta tagit ut moms i ett annat EU-land, måste du ändå beräkna och redovisa svensk moms i momsdeklarationen enligt ovan. Den svenska momsen beräknar du på varans pris inklusive den utländska momsen. Du har inte avdragsrätt för den utländska momsen som säljaren har tagit ut.

Detta gäller inköp inom EU varor, men det borde vara samma princip för inköp av tjänster. Det kan man alltid dubbelkolla med Skatteverket. Vad det betyder är att hela beloppet, dvs 892,50 kr blir en kostnad för dig då man inte har rätten till att dra av annat lands moms eller pålagd OSS hanteringsmoms. Sedan skall man beräkna fiktiv moms på 892,50 och redovisa detta till Skatteverket i sin momsrapport. Det är här det blir lite konstigt i Skatteverkets vägledning eftersom man hanterats som privatperson, men det är tydligen så de vill ha det upplagt. Du kan oftast kontakta företaget och be om en kreditfaktura med rätt uppgifter och ingen moms, beroende på självklart.

Så i ditt fall så kan du redovisa det som det står i denna länken för inköp tjänster, fast du beräknar på 892,50. Alla konton blir samma som ett vanligt inköp inom EU. 

Ha det fint!

/ Josefine