Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 

Waymaker
MEDLEM

Bokföra inköp inom EU på företaget med privata pengar

Hej,

Har gjort ett inköp inom EU (datortillbehör) på företaget och ska hantera momsen. Eftersom jag är i uppstarten så har jag använt egna pengar. 

När jag bokför händelsen i eVisma så går det ju fint att balansera momsmässigt men hur får jag in kontot 2893 "Skulder till närstående personer, kortfristig del" och få det hela att balansera?

1 GODKÄNT SVAR

Kanon. Hade tyvärr inte tid att svara igår men då löste du det själv. Men av din lösning att döma så använder du eEkonomi och rutinerna där kan jag vilket som inte. Men det låter som om du löst det iaf... Bra där...

Visa lösning i originalinlägg

4 SVAR 4

Hejsan. Först några motfrågor: Har du gjort inköpet som privatperson också eller har du uppgett ditt företags VAT-nummer? Och vilken bolagsform har du, AB eller EF?

Waymaker
MEDLEM

Hejsan! Jag uppgav mitt VAT-nummer och jag har ett AB 🙂

Waymaker
MEDLEM

Jag som var ute å cykla och försökte göra allt i ett steg 😉  Först kontera fakturan och redovisa momsen... sen hantera enligt "Registrering av leverantörsfaktura som betalats med egna pengar". Tror jag fixat det nu! 

Kanon. Hade tyvärr inte tid att svara igår men då löste du det själv. Men av din lösning att döma så använder du eEkonomi och rutinerna där kan jag vilket som inte. Men det låter som om du löst det iaf... Bra där...