Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Bokföra inköp material innan företagsstart EF

Hej!

 

Jag har nyligen startat en enskild firma och försöker sätta mig in i allt, har ingen erfarenhet sedan tidigare av bokföring så jag känner mig som ett frågetecken till och från.

 

Jag har mycket material som jag köpt innan jag startade mitt företag. Nu vill jag köpa materialet från mig själv. Vet inte om jag gjort det korrekt: Jag skapade en leverantörsfaktura som vanligt, fyllde i mig själv som leverantör, använde konto “4000 - Inköp av varor från Sverige” och “2018 - Övriga egna insättningar”, sedan bokförde jag det. 

 

Har jag gjort helt galet?

5 SVAR 5
Roffakab
CHAMPION

Hej

 

Du hade inte behövt göra en leverantörsfaktura utan hellre bokfört "Inköpet" på en Manuell verifikation med de konton du använt.

 

I en Enskild firma finns också möjligheten att göra avdrag för Ingående moms från inköp som gjorts innan firman startades. Kravet är då att det material du köpte var avsett att användas i näringsverksamheten och inte privat. Om man t ex köper upp ett varulager innan firman startas så kan ingående moms vara avdragsgill.

 

Nu vet inte jag när ditt material köptes och vad det var men du bör fundera på möjligheten.

 

Vänliga hälsningar

RoffaK

Tack för svar! 🙂

En del av det inköpta materialet har använts för privat bruk och en del inte, så det med momsen ska jag tänka på.

Men om jag nu vill köpa något av mig själv där jag inte kan göra avdrag för momsen, då är det alltså såhär jag kan göra som på bilden nedan? Och sen behöver jag inte göra något mer? 🙂

Untitled.png

Hej

 

Utan momsavdrag blir det som ovan. Helt rätt.

 

Vänliga hälsningar

RoffaK

Tack för hjälpen! 🙂

Hej

 

Varsågod och lycka till med firman. Fråga på om det är något du funderar på.

 

Vänliga hälsningar

RoffaK