Hej!
Jag har nyligen startat en enskild firma och försöker sätta mig in i allt, har ingen erfarenhet sedan tidigare av bokföring så jag känner mig som ett frågetecken till och från.
Jag har mycket material som jag köpt innan jag startade mitt företag. Nu vill jag köpa materialet från mig själv. Vet inte om jag gjort det korrekt: Jag skapade en leverantörsfaktura som vanligt, fyllde i mig själv som leverantör, använde konto “4000 - Inköp av varor från Sverige” och “2018 - Övriga egna insättningar”, sedan bokförde jag det.
Har jag gjort helt galet?
Löst! Gå till lösning.
Hej
Du hade inte behövt göra en leverantörsfaktura utan hellre bokfört "Inköpet" på en Manuell verifikation med de konton du använt.
I en Enskild firma finns också möjligheten att göra avdrag för Ingående moms från inköp som gjorts innan firman startades. Kravet är då att det material du köpte var avsett att användas i näringsverksamheten och inte privat. Om man t ex köper upp ett varulager innan firman startas så kan ingående moms vara avdragsgill.
Nu vet inte jag när ditt material köptes och vad det var men du bör fundera på möjligheten.
Vänliga hälsningar
RoffaK
Tack för svar! 🙂
En del av det inköpta materialet har använts för privat bruk och en del inte, så det med momsen ska jag tänka på.
Men om jag nu vill köpa något av mig själv där jag inte kan göra avdrag för momsen, då är det alltså såhär jag kan göra som på bilden nedan? Och sen behöver jag inte göra något mer? 🙂
Hej
Utan momsavdrag blir det som ovan. Helt rätt.
Vänliga hälsningar
RoffaK
Tack för hjälpen! 🙂
Hej
Varsågod och lycka till med firman. Fråga på om det är något du funderar på.
Vänliga hälsningar
RoffaK
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.