Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Bokföra inköp samt återköp från samma leverantör

Jag köpte en sak från biltema 429kr och sen andra dag återköpt 299 kr från 429kr: hur kan man bokföra den i visma: behöver lite hjälp? Behöver lite hjälp med mycket tacksam. greenpharmacist304@hotmail.com eller 0735219702

Notera - Den här konversationen skapades från ett svar på: Hur bokförs utdelning till ägare med 20% skatt?.

8 SVAR 8
Theodor Ahlström
ANSTÄLLD

Hej Muhammad,


Om du har gjort inköpet med företagskontot kan du skapa upp en bankhändelse på det under Kassa- och bankhändelser, antingen genom att manuellt skapa en ny händelse, kopiera kontoutdrag eller om du har en bankkoppling. Du kan läsa mer om det på sidan Kom i gång med Kassa- och bankhändelser. Efter det väljer du att matcha utbetalningen på 429 kr som ett Övrigt uttag - Egen kontering:
19xx kredit
4000 debet 
2641 debet 

Gällande kontot för inköpet beror det på vad det är du har köpt in från Biltema, i kontoklassen 54xx finns t.ex. en del konton för övriga externa kostnader som förbrukningsmaterial men 4000 funkar för inköp av varor inom Sverige. Hur mycket som avser moms bör du kunna se på kvittot från inköpet.


Återköpet skapar du också en bankhändelse på eftersom att jag där antar att du fick återbetalt 299 kr till ditt företagskonto om det var det som du gjorde inköpet med. Du matchar det då som en Övrig insättning - Egen kontering:
19xx debet
4000 kredit
2641 kredit


Du kan läsa lite med på sidan Kom i gång med Inköp där du t.ex. har Registrera inköp mot kvitto. Återkoppla om du har ytterligare frågor annars hoppas jag detta kan vara hjälp på vägen.


Ha det fint!
/Theodor
Fd medlem
Inte tillämpbar

Köpet:

Debet 4010  429 kr  (eventuellt avdrag för ingående moms Debet 2641 )
Kredit 1930  429 kr

Återköpt

Kredit 4010  299 kr  (eventuellt med kreditering av ingående moms)
Debet 1930  299 kr

Mikael

Hi Mikael,
Tack för din svar.  Det inte försälning faktura. Det är bara kontor material . Köpte med recept och vet inte hur kan man fixa din köp och återköp kvitto. Skulle jag göra en köp faktura eller? MVH Nadeem
Fd medlem
Inte tillämpbar

Kontant transaktion om du betalar med kort till exempel, hur har du betalat?

Mikael

det via företag kort betalning
Fd medlem
Inte tillämpbar

Det är ju ett kontantköp , inte fakturaköp.


Du är min kontering ovan den du ska använda både för köp och återköp.
Har du fått pengarna för återköpet insatt på din bank?

Mikael

ya jag har fått pengar andra dag tillbaka i företag konto
Fd medlem
Inte tillämpbar

 Bra
Kontera då som ovan, manuellt

M