Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföra inköpet av hb

jag och en till har köpt hela HB  och ska bokföra inköpet av företaget. vi har delat så här att jag

äger 99% och han 1%. jag har tänkt bokföra så här :

1930 D      550

2010 k 99%

2020 K 1%

1930   K     550

1070   D     150

1310   D     396

1311   D         4


är det rätt tänkt eller helt fel ute?

3 SVAR 3
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej hej!

Jag skulle vilja börja med att kolla ett par saker med dig.

Jag antar att det är ett befintligt handelsbolag ni köpt och att ni tar över verksamheten. Är det i så fall endast inkråmet (t.ex. varulager, maskiner, inventarier osv) ni köpt eller andelar i bolaget? Är det ni som privatpersoner som köpt handelsbolaget eller har ni t.ex. ett aktiebolag som köpt handelsbolaget. Anledningen till att jag frågor är för att vad jag kan läsa mig till i boken "Redovisa rätt" så påverkas inte handelsbolagets bokföring av att en andel byter ägare. Enda förändringen är att en ny person sätts in som delägare under eget kapital. Men skulle det vara så att det är en juridisk person som köper andelar i ett handelsbolag så utgör dessa andelar omsättnings- eller anläggningstillgångar, beroende på avsikten med innehavet.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Vi har köpt hela HB och tagit över verksamheten. vi är privata personer som köpt verksamheten.

men hur ska jag bokföra de pengarna som vi har betalat för att köpa HB! en del är för godwill och en del är för verksamheten. ska allt gå BARA under 2010??

Fd medlem
Inte tillämpbar

I och med att ni köper det som privatpersoner för privata pengar och inte som ett bolag har du egentligen ingenstans att bokföra det tänker jag. Ta gärna kontakt med Skatteverket för att se vad som gäller i detta fall.