Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföra inköpt av tröjor

Har en fundering på hur ett tröjlager ska hanteras i Visma Förening. Försöker nedan beskriva situationen med några fiktiva siffror.

Vi har köpt in tröjor i föreningen för 200kr och trycker ett tryck på dem för 100 kr så kostnaden vi har är 400 kr.
Nu ska klubben subventionera detta så medlemmarna betalar endast 200 kr för tröjan.
Det innebär att vi säljer den till förlust.

Detta tröjlager inte kommer att säljas helt under 2018 utan vi kommer ha många tröjor kvar in på 2019.

Som jag ser det finns två val:
Alternativ 1
Bokför fakturorna för tröjor och tryck på 1930 (Kredit) och  6150 (Debit)

Alternativ 2 
Föra in tröjorna som ett varulager och räkna av från det men då vet jag inte hur det ska göras och hur man räknar ner de 1000 tröjorna.
Tröjorna ska väl föras in med ett värde på 300 i varulagret eller ska det anges som 200kr dvs det vi säljer för?
Eftersom vi säljer med förlust ska då det visas på något sätt så de 100 kr hamnar på ett "förlustkonto"?
Det kan ju också bli så att vi vid inventering ser en diff i antalet kvarvarande tröjor och hur ska då denna diff hanteras i bokföringen? 

Nackdelen med 1 är att det i år blir ett rätt så kraftigt minus i resultatet medans året därpå blir bättre resultatmässigt. Fördelen är det blir enklare bokföring.
Alternativ 2 kommer visa ett värde i form av varulager vilket gör det tydligare vid redovisning på vad vi har för värde men samtidigt ge mer jobb vid bokföring och försäljning.


Tacksam för all hjälp jag kan få så jag får till det på bästa sätt.

3 SVAR 3
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

En bra början kan ju vara att titta på Artiklar/lager som ingår i Visma förening och är det du förmodligen behöver. Då kommer bokföringen att bli OK även om ni säljer tröjorna med rabatter (förlust).

Men man kan ju alltid fråga sig vad de som sponsrar/betalar medlemsavgifter tycker om det... normalt sett används ju prylförsäljning för att förbättra finanserna inte tvärtom.

Dessutom har ni alltid ett kurant lagersaldo och en ekonomisk översikt förutsatt att in- och ut-leveranser sköts som de ska. Jag skulle rekommendera ett artikelnummer per storlek/färg/modell etc etc. En faktura/kontantnota bör ställas ut per utleverans/försäljning så att man har koll på lagerstatus. Säljer ni prylarna vid evenemang/matcher etc så kan man ju alltid föra manuell bok som verifikat (om ni inte vill släpa dit datorn) och sedan redovisa försäljningen i Visma förening efteråt (skriva ut en kontantnota som korrelerar mot aktuellt försäljningsresultat).

Ni behöver förmodligen koppla ert bank-konto till e-betalning oxå då många använder swish och kort (en liten trådlös kort-terminal kan då vara bra att ha, prata med banken).

//rg
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej

Tack för svaret och bra ide med att ha ett artikelnummer per storlek. Ska kolla på det.
Vilket värde är det som ska föras in på ett lager, det som produkten ska säljas för eller vad den kostar?
I vårt fall blir det ju lite knepigt då vi går in med en rabatt som ger oss en förlust men som jag ser det så borde väl kostnaden (300 i vårt fall) var det som anges.

Vi har idag swish kopplat mot bankkontot och vill ha de flesta betalningar dit för att slippa kontanthanteringen. 

Ja sponsringen av tröjorna kan ju diskuteras men vi har andra intäkter som täcker det och då tröjorna används av merparten av medlemmarna så får de flesta ta del av det.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Eftersom jag inte använder lager artiklar så går jag på erfarenhet. 

Vid upplägg av artiklar i datorn skall inköpskostnad anges för respektive artikel. Sedan sätter ni ett försäljningspris/listpris som motsvarar en normal förtjänst på artikeln. Glöm inte att bocka i 'Lagervara' vid registrering av artiklarna om ni vill ha koll på lagersaldot. 

Kopiera sedan artikeln och skapa en ny med nytt artikelnummer, ändra det som behöver ändras, spara och upprepa för nästa artikel tills alla är upplagda.

Sedan kan ni välja att lägga upp en generell medlems-kund:100 (typ)

OBS!
Vid direktförsäljning med kontant/kort betalning skall INTE FAKTURA användas utan KONTANTNOTA. Ange kunduppgifter på notan och om den är kontant betald eller swischad/kortbetald.

Skriv ut och lämna som kvitto till kund.

Sist men inte minst ska ju allt redovisas och ev kontanter sättas in på ert bankkonto.

Det är ju inte förbjudet att sälja med förlust men ni bör ju ha koll på vad ni har i lager och vad det kostar och vad ni får in.

//rg