hej
jag är helt ny inom e-ekonomi -behöver hjälp
presentkortet såldes 2021 /tjänst utan moms
kunden utnyttjar presentkortet 2022 (presentkortet är reg på 2422)
är det bara att skapa en ny verifikation och dra av kostnaden från 2422 ?
EM
Hej EM!
Du är helt inne på rätt spår. När du bokför försäljningen så debiterar du samma konto som användes vid försäljningen av presentkortet, dvs 2422 i ditt fall. Samt att du bokför själva försäljningen som det gäller genom att kreditera lämpligt försäljningskonto samt konto för utgående moms.
Jag ger ett konkret exempel på kontering nedan, i mitt exempel gäller det en försäljning av en vara med 25% moms och köpt med ett presentkort.
Konto | Debet | Kredit |
2420/2422 - Förskott från kunder | x | |
3051 - Försäljn av varor 25% moms |
|
x |
2611 - Utgående moms på försäljn inom sverige, 25% moms |
|
x |
Känns något oklart får du hojta. 🙂
Önskar dig en fin dag!
/My
En viktig sak när det gäller presentkort är just momsen. Om man bara har en momssats i sin butik/mottagning så blir det en "enfunktionsvoucher" och då skall den momsas vid försäljningen. Har man i butiken flera olika momssatser så blir det en "flerfunktionsvoucher" och den skall inte momsas. Ett elände att redovisa och man bör tänka till lite innan man börjar med presentkort. Dels så bör dom aldrig avse en speciell vara utan bara ett värde, som iofs kan motsvara en viss vara men det bör då vara upp till innehavaren av kortet vad dom köper. Har man bara en momssats så löser man det genom att t.ex. sälja lite böcker eller någon annan vara med en annan momssats. Att man kanske inte säljare några är av underordnad betydelse och bokföringen blir så mycket enklare....
Copyright 2023 Visma Spcs. All rights reserved.