Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

MariaHHP
MEDLEM

Bokföra insättning till privat konto till företagskonto

Hej!

 

Jag skickade en faktura till utland med BIC och IBAN till min privata konto, men har nu fått företagskonto och nu lagt in nytt IBAN (och bankgiro). Pengerna från kund har nu kommit in på min privata konto - hur gör jag då med bokföring? Måste jag sätta över dessa på företagskonto och bokföra den vägen?

 

 

1 SVAR 1
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för din fråga. I och med att du verkar ha använt ditt privata konto sen innan så antar jag att du har en enskild firma. I och med att du fått pengarna på ditt privata konto först så behöver du bokföra upp detta som en manuell kontering för att få intäkten på rätt period. Så det mest korrekta blir att bokföra mot 2013 egna uttag i debet och mot ditt vanliga försäljningskonto för försäljning inom/(utanför EU i kredit. Om du vill sedan föra över pengarna till företaget så bokför du mot 1930 debet och 2018 egna insättningar kredit. Du behöver dock inte föra över pengarna om du inte vill om du har en enskild firma, utan det går bra att bokföra enbart att du fick pengarna insatta på ditt privata konto och intäkten. 

 

Om du har AB så kan du återkomma så kan jag förklara hur du skall hantera det då. 

Ha det fint!

Josefine