Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
Highlighted
NY MEDLEM

Bokföra intäktsränta skattekonto - eEkonomi

Hej!

Jag ska bokföra följande arbetsgivardeklaration:
Personalskatt 3240 kr
Arbetsgivaravgift 1633 kr
Summa 4873 kr

Vid betalningstillfället fanns en intäktsränta på skattekontot med 3 kr. Jag betalade därför in 4870 kr på skattekontot.

Det uppstår problem när jag ska bokföra detta då det diffar på 3 kr och jag vet inte hur jag ska lösa detta.

I dagsläget vill jag bokföra så här (men det är uppenbart att jag missar att bokföra räntan eftersom jag inte vet hur jag ska göra):

1930 Företagskonto 4870 kr (kredit)
2710 Personalskatt 3240 kr (debet)
2731 Avräkning lagstadgade sociala avgifter 1633 kr (debet)

Hur löser jag detta?
5 SVAR 5

Re: Bokföra intäktsränta skattekonto - eEkonomi

Kreditera konto 8314 Intäktsränta skattekonto med beloppet

Mikael

Helt rätt av Mikael, även räntorna på skattekontot skall bokas (åtminstone i aktiebolag). Intäktsräntor på kto 8314 och kostnadsräntor på kto 8423. Anledningen till att man använder särskilda räntekonton är att inkomstränta inte är skattepliktig och kostnadsräntan är ej avdragsgill.

NY MEDLEM

Tack för svar! Men nu när jag kikade igen på skattekontot så upptäckte jag att beloppet 3 inte är en intäktsränta. Utan det verkar vara att jag har betalat in 6450 kr istället för 6447 kr som var det skatteverket drog. Därav blev dessa 3 kr kvar på skattekontot. Hur ska jag bokföra min första fråga nu när det är andra förutsättningar?
ANSTÄLLD

Hej Chippis,

Vet inte hur hårt det är, men tänker att de tre kronorna kanske kan ligga kvar där tills nästkommande händelser kommer dras från Skatteverket?
Någon annan får gärna flika in med en tanke om hur Chippis kan bokföra om det annars.

Vill egentligen bara flika in med informationen att bokföring av intäktsränta finns som färdigt bokföringsförslag under Inställningar - Bokföringsförslag i eEkonomi.
Användningsområdet är Manuell verifikation så du kan använda det förslaget under Bokföring - Verifikationer 🙂
Kika gärna bland de andra bokföringsförslagen om det är något annat du behöver bokföra men tycker är klurigt.

Ha det gott! 

/Sofia 

Det belopp du betalar in bokför du alltid

Debet 1630
Kredit 1930

nu uppstod då ett överskott och det ska då synas i din bokförings balanskonto 1630 där du också ska ha debetsaldo 3 kr.
Det justerar du bara genom att betala in 3 kr mindre nästa gång du ska göra en inbetalning

Mikael