Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

(uppdaterad av Hanna Bergqvist CONTENT PRODUCER ‎2024-01-04 09:47 )
  • 26 Svar
  • 13 gilla
  • 46178 Visningar

Går du omkring och klurar på hur du ska bokföra skattekontot eller rent av hur du ska bokföra intäktsränta på skattekontot? Då har du hamnat helt rätt - här får du lära dig mer om olika händelser du behöver ha stenkoll på när du ska bokföra skattekontot.  

Vad är ett skattekonto?

Det är ett bankkonto hos Skatteverket som används för att hantera skatter och avgifter. I Sverige har alla ett skattekonto hos skatteverket, både företag och privatpersoner. Bokföra skattekontot görs som på ett vanligt företagskonto. När pengar flyttas till kontot debiteras skattekontot och när pengar dras från kontot krediteras skattekontot



EbbaArvn_0-1698757235548.png

 

Vilka typer av händelser sker på skattekontot?

På skattekontot registreras avgifter och skatter som du ska betala eller få tillbaka från Skatteverket. De vanligaste är:

  • F-skatt - Konto 2510 Skatteskulder
  • Moms - Konto 1650 Momsfordran eller 2650 Redovisningskonto för moms
    Lär dig mer i vårt tips Bokföra moms och Så fungerar moms
  • Arbetsgivaravgift - Konto 2731 Avräkning lagstadgade sociala avgifter
  • Personalskatt - Konto 2710 Personalskatt
  • Ränta - 8314 Skattefria ränteintäkter eller 8423 Räntekostnader för skatter och avgifter

Precis som för ett vanligt bankkonto har du ett kontoutdrag för ditt skattekonto. Kontoutdraget hittar du på Skatteverkets hemsida och du ska både stämma av samt bokföra alla transaktioner som sker till och från ditt skattekonto varje månad.  

 

Enskild firma

För dig som är enskild när­ings­idkare omfattar skattekontot både företagets och dina privata skatter och avgifter. På grund av att det blandas privata och företagsrelaterade händelser så bokförs inte skattekontot i en enskild firma. Däremot måste de in- och utbetalningar som görs av olika skatter bokföras. Vi ska lära dig hur du gör. 


I Visma eEkonomi finns flera funktioner som hjälper dig med bokföringen av skattekontot. Titta på filmen Hantera in- och utbetalningar på skattekontot i Visma eEkonomi eller läs hjälpavsnittet Skattekonto.

 

För dig som använder Visma Administration eller som bokför manuellt hittar du konteringsförslag på vanliga händelser som sker på skattekontot längre ner i denna artikel. 

Bokföra skattekonto - så bokförs olika händelser

I våra exempel nedan visar vi dels hur du bokför händelser på skattekontot och dels hur du hanterar betalningar till och från ditt företagskonto.
Själva överföringen till skattekontot och dragningen från skattekontot sker ibland på olika datum och därför har vi valt att visa det som två separata konteringar. 

Bokföra betalning av F-skatt

F-skatt är en skatt som betalas av den som bedriver näringsverksamhet. 

När du flyttar pengar från ditt företagskonto till ditt skattekonto:

Konto

Debet

Kredit

1630 - Avräkning för skatter och avgifter (skattekonto)

x

 

1930 - Företagskonto

 

x


När Skatteverket drar pengarna från skattekontot:

Konto

Debet

Kredit

1630 - Avräkning för skatter och avgifter (skattekonto)

 

x

2510 - Skatteskulder

x

 


Bokföra betalning av moms

Moms är ingen kostnad för ditt företag utan en skatt som tas ut av kunden och sedan redovisar vidare till Skatteverket. 

 

När du flyttar pengar från ditt företagskonto till ditt skattekonto: 

Konto

Debet

Kredit

1630 - Avräkning för skatter och avgifter (skattekonto)  

x

 

1930 - Företagskonto

 

x

 

När Skatteverket drar pengar för betalning av moms från ditt skattekonto:

Konto

Debet

Kredit

1630 - Avräkning för skatter och avgifter (skattekonto)  

 

x

2650 - Redovisningskonto för moms

x

 

 

Bokföra återbetalning av moms

När Skatteverket sätter in pengar för återbetalning av moms på ditt skattekonto:

Konto

Debet

Kredit

1630 - Avräkning för skatter och avgifter (skattekonto)     

x

 

2650 - Redovisningskonto för moms

 

x

 

När du flyttar pengar från ditt skattekonto till ditt företagskonto:

Konto

Debet

Kredit

1630 - Avräkning för skatter och avgifter (skattekonto)     

 

x

1930 - Företagskonto   

x

 

 

Bokföra betalning av arbetsgivaravgift och personalskatt

Du som arbetsgivare ska redovisa de utbetalningar och skatteavdrag du har gjort per anställd varje månad. För de anställda innebär det att de löpande kan se sina värden gällande bruttolön, skatt och förmåner direkt på Mina sidor på skatteverket.se.


När du flyttar pengar från ditt företagskonto till ditt skattekonto:

Konto

Debet

Kredit

1630 - Avräkning för skatter och avgifter (skattekonto)      

x

 

1930 - Företagskonto

 

x

 

När Skatteverket drar pengarna för arbetsgivaravgift och personalskatt från ditt skattekonto:

Konto

Debet

Kredit

1630 - Avräkning för skatter och avgifter (skattekonto)

 

x

2731 - Lagstadgade sociala avgifter och särskild löneskatt

x

 

2710 - Personalskatt

x

 

 

Bokföra skatteåterbäring 

Skatteåterbäring är den summa pengar du får tillbaka på skatten om du under föregående år betalat in för mycket i skatt.

När Skatteverket sätter in skatteåterbäringen på ditt skattekonto: 

Konto

Debet

Kredit

1630 - Avräkning för skatter och avgifter (skattekonto)

x

 

2510 - Skatteskulder

 

x

 

När du flyttar pengar från skattekontot till ditt företagskonto: 

Konto

Debet

Kredit

1630 - Avräkning för skatter och avgifter (skattekonto)

 

x

1930 - Företagskonto

x

 

 

Bokföra kostnadsränta vid underskott på skattekontot

När skattekontot visar underskott tar Skatteverket ut en kostnadsränta.

När du flyttar pengar från ditt företagskonto till ditt skattekonto:

Konto

Debet

Kredit

1630 - Avräkning för skatter och avgifter (skattekonto)

x

 

1930 - Företagskonto

 

x

 

När Skatteverket drar kostnadsränta från ditt skattekonto:

Konto

Debet

Kredit

1630 - Avräkning för skatter och avgifter (skattekonto)

 

x

8423 - Räntekostnader för skatter och avgifter

x

 

 

Bokföra intäktsränta på skattekontot

Att bokföra intäktsränta på skattekontot är hur enkelt som helst - så här gör du:

När räntan visas på ditt skattekonto:

Konto

Debet

Kredit

1630 - Avräkning för skatter och avgifter (skattekonto)

x

 

8314 - Skattefria ränteintäkter 

 

x

 

När du flyttar pengar från skattekontot till ditt företagskonto:

Konto

Debet

Kredit

1630 - Avräkning för skatter och avgifter (skattekonto)

 

x

1930 - Företagskonto

x

 

 

Bokföra förseningsavgift från Skatteverket

När du betalar in pengar från ditt företagskonto till ditt skattekonto:

Konto

Debet

Kredit

1630 - Avräkning för skatter och avgifter (skattekonto)

x

 

1930 - Företagskonto

 

x

 

När skatteverket drar pengarna för förseningsavgiften från ditt skattekonto:

Konto

Debet

Kredit

1630 - Avräkning för skatter och avgifter (skattekonto)

 

x

6992 - Övriga externa kostnader, ej avdragsgilla

x

 

 

Du kanske vill läsa mer om Bokföring av slutlig skatt och f-skattverksamt.se finns filmen Skattekonto som tar upp vanliga frågor som Skatteverket får gällande skattekontot. 

Vill du lära dig mer om bokföring och hur det fungerar? Spana in vår utbildningsfilm Teori bokföring nedan.



fraga-onskar-du-hjalp-med-bokforing (1).png

 

 

Kommentarer
Fd medlem
Inte tillämpbar

Vilken exemplarisk sammanfattning 🙂

Stort Tack!!

Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Kul att du gillade den och att du hörde av dig. Ha en underbar onsdag!

/Tinna

JanMitomada
UTFORSKARE

Jättebra sammanställning - dock lite förvirrande när man jämför mot:

https://forum.vismaspcs.se/t5/Anvandartips-i-Visma-eEkonomi/Bokforing-av-slutlig-skatt-och-f-skatt-i...

 

https://forum.vismaspcs.se/t5/Tips-om-bokforing/Bokforing-av-slutlig-skatt-och-f-skatt/ta-p/175735

 

där man anger att F-skatt bokas mot konto 2518 och 1630 - inte mot 2510.

lite mer förvirrande blir det då  I min eEkonomi så är det förvalda bokföringsförslaget "Debiterad preliminär skatt" kopplad till konto "2510 - skatteskulder"  dvs enligt det ni skriver ovan.

Men samtidigt i länkarna beskriver man hur man ska hantera vid f skatt och årets verkliga skattekostnad.

 

kan ni koordinera inläggen så att de stämmer överens och med hur bokföringsförslagen är i t ex Visma eEkonomi?

 

 

Lisa Henriks
PRODUCT OWNER

Hej @JanMitomada 

Vi har också upptäckt att användartipsen inte riktigt lirar med hur det fungerar i Visma eEkonomi. Det ligger på vår prioriteringslista att uppdatera Bokföring av slutlig skatt och f-skatt i Visma eEkonomi med kontona som programmet föreslår.  

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej @Lisa Henriks 

 

Tyvärr är förklaringen på sidan Bokföring av slutlig skatt och f-skatt i Visma eEkonomi allt för kryptiska, och är långt ifrån samma exemplarisk förklaringen man läsa på den här sidan.

 

Om ni ska skriver om Bokföring av slutlig skatt och f-skatt i Visma eEkonomi - kan ni göra detta med mer enkla förklaringen som ni har ovan?

 

Just nu har vi fastnat ordentligt i årsbokslut trassel med skattekonto balansering och behöver en enkel förklaring bara om hur man kan bokföra slutlig skatt.

 

mvh

 

Michael

Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej Michael,

Vi håller på att se över inlägget Bokföring av slutlig skatt och f-skatt i Visma eEkonomi och kommer uppdatera det framöver. 

/Tinna

MialaC
MEDLEM

Hej,

Jag klurar på bortbokning av arbetsgivaravgifterna ovan. I exemplet har du skrivit

1630 kredit

2730 debet

2710 debet

 

Men i min fil från skatteverket ligger både avdragen skatt och arbetsgivaravgift i kredit.

Typ såhär 

Inbetalning 10000

arbetsgivaravgift -5000

avdragen skatt -5000

 

Så jag förstår inte riktigt hur jag ska bokföra. Tar tacksamt emot hjälp. 

Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej MialaC!

 

När det gäller dragningen av skatt och arbetsgivaravgift på skattekontot så skall det alltid vara i debet mot 2710 och 2731, då skulder minskar i debet. Om din fil har beloppen i kredit mot 2710 och 2731 så låter det mer som att du fått tillbaka skatt och avgifter, kan det vara därför? 

 

Hoppas detta kan hjälpa dig! /Tinna

Pontus66
UTFORSKARE

Hej, jag har bokfört 5 skatte händelser nu i Feb på SKV.

Men när jag drar en kontoanalys på 1630 så är det ingånde saldot oförändrat, samma som innan !?

Och då har jag ändå bokför rätt... Vad kan vara fel.

 

Mvh/P

 

CarinaEsp
CHAMPION

Det ingående saldot ska vara oförändrat. Det är det utgående saldot du ska titta på.

Pontus66
UTFORSKARE

 

 

 

TobeBj
UTFORSKARE

Hej! Tack för din guide för händelser på skattekontot, mycket användbart.

 

Något jag undrar över är dock hur ska jag bokföra intäktsränta på skattekontot? Jag har nämligen +1 krona intäktsränta denna månad på mitt skattekonto.

 

Tack på förhand.

Mvh Tobe

 

 

JanMitomada
UTFORSKARE

TobeBj prova att efter du hämtat in händelserna till Skattekontot i Visma eEkonomi under "Kassa- och bankhändelser",

- gå till matcha och välj sedan bokföringshändelse "intäktsränta" och sedan inkomsttyp "intäktsränta".

då blir det konto 8314 Skattefria intäkter

 

JanMitomada_0-1669182082104.png

 

TobeBj
UTFORSKARE

Tack för ditt snabba svar. 

 

Först förstod jag inte riktigt vad du menade. Jag har alltid bokfört mina skattekonto händelser manuellt hittills. Men efter ditt svar så luskade jag runt lite och lärde mig att man kan ladda ner en skv fil som man sedan importerar i Visma, sedan följde jag dina anvisningar, toppen. 

 

Tack 

Mvh Tobe

LarissaF
UTFORSKARE

Hej,

enligt momsrapporten för 2022 vi ska få tillbaka moms från Skatteverket. 

Efter att jag har bokfört momsrapport i eEkonomi, jag har 36000 kr i Debet på konto 2650. 

Jag undrar om jag behöver göra en kontering mot konto 1650 Momsfodran i 2022 års bokslut eftersom återbetalning från Skatteverket kommer någon gång under 2023. 

 

Jag tänkte  2022-12-31:     

2650 (K) 1650 (D) momsfodran 36000 kr

 

Sedan när jag får pengar utbetalning från Skatteverket då 

1630 (D) 1650 (K) 

1930 (D) 1630 (K)

 

Är det rätt att göra så? 

 

Tack på förhand

MVH//Larissa

 

 

Josefine Johansson
MODERATOR
(uppdaterad av Joachim E MODERATOR ‎2023-07-27 13:34 )

Hej!

 

Tack för din fråga. Det är inte nödvändigt att överföra saldot från 2650 till 1650 men du kan absolut göra det för att visa att du har en momsfordran. När du får pengarna så blir det så som du beskriver ja. 

 

Så jag tycker att det ser korrekt ut som du vill hantera det. 

Ha det fint!

 

Josefine

 

Innehållet är verifierat av Visma Spcs 2023-07-25

SaraGryt
MEDLEM

Hej

Nu skall jag bokföra mina skatteinbetalningar efter att jag kopplat mitt konto till Skatteverket - jättebra möjlighet - Tack! Men när jag skall bokföra 

1630 deb 800 

1930 kred 800

så kan jag inte använda 1930 företagskonto då det kontot är kopplat till banken....

 

Hur gör jag då?

 

Sara

Joachim E
MODERATOR

Hej

Inbetalningen till skattekontot skall du bokföra från ditt företagskonto under kassa och bankhändelser på följande sätt.

 

2. När du sedan får upp samma händelse (Insättningen) på skattekontot så skall du matcha den inbetalningen mot den redan bokförda händelsen från företagskontot på detta sätt.

 

Önskar dig en fortsatt fin dag
Joachim

SaraGryt
MEDLEM

TAck Joachim, då skall jag titta på det - dock var frågan varför jag rent tekniskt inte kan använda konto 1930 i bokföringen för dessa poster då systemet säger till mig att det är kopplat till banken och därmed inte går att jobba med här...? 

Men det kanske löser sig om jag gör som du visar ovan - jag provar

 

tack

Sara

Joachim E
MODERATOR

Hej

Orsaken till att det inte går att använda 1930 från skattekontot är att om det skulle gå och du bokför överföringen av pengar till skattekontot både från företagskontot och från skattekontot så blir händelsen dubbelbokförd och saldot på både banken och skattekontot skulle bli fel.

/Joachim

SaraGryt
MEDLEM

Hej Igen Joakim

Nu försöker jag att bokföra min insättning på Skattekontot men får inte upp någon Transaktion i listan..

 

Jag har bokfört

1930 K 243

1630 D 243

 

Nu vill jag bokföra

Överföring mellan egna konton Fr Företagskonto till Skattekonto

Har valt skattekontot att redovisa på

Väljer Företagskonto som från konto - men får sedan inte upp någon transaktion att bokför mot (den är gjord 10/8 - från 1930 till 1630..)

 Hur hittar jag transaktionen?

 

sara

 

Joachim E
MODERATOR

Hej

Har du valt skattekontot under kassa och bankhändelser och importerat in en SKV fil? 

/Joachim

Piafiano1
NY MEDLEM

Hej  Hur är smartaste sättet att bokföra en insättning på skattekontot när jag har bank-koppling?  Jag får inte boka den från Skattekontot. Om jag bokar den från företagskontot måste jag radera raden i skattekontot. ( Som jag kopplat mot skatteverket)  Kan man inte få båda kontona att uppdateras samtidigt på något vis? 

Piafiano1
NY MEDLEM

Hittade svaret själv  - Överföring mellan egna bankkonton! Jättebra och enkelt ju! 🙂

AndersP
NY MEDLEM

Hej, en nybörjarfråga. Vid bokföring av konto-transaktioner som intäktsränta på skattekontot behöver man lägga till en pdf med kontoutdraget till verifikationen eller räcker det att bara bokföra detta direkt i Visma på rätt konton? Har läst in transaktionen via en skv-fil från skatteverket.

Joachim E
MODERATOR

Hej

Ett underlag till den bokförda transaktionern bör du alltid ha framförallt som du använder eEkonomi som lagringspärm för dina underlag. Kommer bli ännu viktigare nu när man kommer kunna slänga sina pappersfakturor och kvitton efter 2024-07-01.

Så jag hade rekommenderat att ladda upp en PDF eller Bild där man kan se transaktionen på skattekontot.

/Joachim