Hej!
Hur bokför jag nu ett julbord med det nya sättet att räkna momsen på?
Vi har julbord med show så det blir 90+180 kr exkl moms per person. Men hur mycket moms får jag dra?
Hej!
Tack för tipsen med momsen!
Vårt bolag ska också på julbord med show men utöver våra 20 anställda m respektive så har vi 2 st provisionsförsäljare, de driver egna bolag och fakturerar oss varje månad men utåt sett så hör de till oss, de företräder vårt bolag mot kunderna. Hur ska jag göra med intern resp. externa representation? Kan jag räkna provisionssäljarna som personal?
Om jag inte kan räkna dem som personal dvs intern representation går väl hela kostnaden över och blir extern representation? Och detta känns ju fel när det är en julfest för personalen.
Kan jag dela upp det på en intern representationsdel, de anställda med respektive och en extern del med provisionsförsäljarna?
Hej!
Jag finner också detta otroligt rörigt. Mitt företag har köpt biljetter till julshow + julbord (ingen alkohol inräknad) och vi är 4 st anställda och en respektive som ska gå. Finns det någon vänlig själ som skulle kunna hjälpa mig att räkna ut hur jag ska bokföra det?
Hej!
Tack för din fråga. Hur man räknar ut det kan du läsa om här, vilka beloppsgränser som gäller och vad som är avdragsgillt kring just julbord/företagsevent m.m. I den länken så finns det en räknesnurra som hjälper dig att räkna ut hur mycket moms om är avdragsgillt gällande kostnaden för julbordet. Där kan du även läsa att kringkostnader kring personalfester ( tex julfest ) är avdragsgilla upp till 180 kr + moms per person när det gäller tex underhållning, vilket man bör kunna säga att julshowen är. I detta tipset så kan du se hur både julbord samt kringkostnader bokförs.
Ha det fint!
Josefine
Copyright 2023 Visma Spcs. All rights reserved.