Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföra konferens | Så bokförs konferenskostnader

Hej!Jag ska på en teknikkonferenser och undrar hur jag bokför detta för mitt AB? Den ena konferensen har moms men inte den andra

19 SVAR 19
Anna Svensson
CONTENT PRODUCER

Hej!

En konferens är avdragsgill om den är till nytta för företaget och om den omfattar minst 6 timmmar per dag och 30 timmar per vecka. Det får heller inte vara för mycket nöje inplanerat i konferensen.
Du kan läsa mer om detta på Skatteverkets hemsida.

Kostnaden kan du bokföra på konto 6900 eller något underkonto, exempelvis 6901.
Har du moms med som du får dra av, bokför du det på ditt konto för ingående moms, vanligtvis 2641.
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~
Fd medlem
Inte tillämpbar

This reply was created from a merged topic originally titled
Hur bokför man konferens, mat samt boende mm.

Har det blivit några ändringar sedan 2010, Vad får man boka moms på och inte?

Jag slår ihop din fråga med denna tråden där jag hoppas att du får svar. Har du fler funderingar får du gärna återkomma här.

/Annie
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej
Men hur blir det med momsen. Jag och min företagspartner var iväg en dag och en natt på konferens. Jobbade 9 timmar med företaget med konferensrum. Fick en räkning med följande poster

Konferens logi ca 2000 + moms
Helpension ca 2000 + moms
Restaurangöverföring ca 300 kr

Är det bara att använda kontona ovan för hela summan.

Så länge ni uppfyller kraven för att det ska räknas som en konferens och det är avdragsgillt bokför du kostnaden enligt Annas förslag och momsen som ingående moms.

/Annie
Adde12
UTFORSKARE

Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Bokföra konferensavgift.

Hej!

Har betalt en konferensavgift på en konferens som jag skall gå på.
Kvittot/fakturan är ställd från ett företag i Amsterdam.

Beloppen är angivet i EUR.
Momsen är specificerad att vara 21%.

Konferensen kommer att äga rum i Nederländerna.

Hur bokför jag detta på korrekt sätt?

Stort tack på förhand!

Andreas
Adde12
UTFORSKARE

Önskar lite mer hjälp i frågan när det kommer till mitt specifika fall ovan.
Är en konferens, 3 dagars, som kommer äga rum i Holland.
Kvittot/fakturan står i EURO och momsen framgår som 21% (Holländsk).
Hur bokför jag detta rätt sätt?
Kan jag ens dra moms på detta?

Stort tack på förhand för lite assistans. 🙂

~Andreas
Annie Karlsson
ANSTÄLLD

Hej!

Nu när det är utländsk moms pålagd får du inte dra av den som ingående moms utan du kan lägga hela inköpet på kostnadskontot. 

Min kollega Anna svarar på en liknande fråga och förklarar lite mer i denna tråden: Utlägg med utländsk moms » 

Skall jag använda mig av konto 6911 eller 7610?
Jag bokförde på 7610 enligt feedback i en annan tråd, men läste i ett annat forum att jag skulle bokföra mot 6911. Detta eftersom att mitt aktiebolag inte är registrerat som arbetsgivare + att jag då inte är anställd i mitt eget bolag.

Funderar på om jag skall korrigera min verifikation och boka mot konto 6911 istället.

Tack på förhand!

Hej hej!

Det finns egentligen inget speciellt konto för konferenser utan det är syftet och målgruppen för konferensen som avgör valet av konto.

Det stämmer att 7610 kanske inte passar bäst i ditt fall eftersom det går under kostnader för personal. Du skulle istället kunna bokföra det på ett 69xx-konto som du är inne på.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Bokföra konferensavgift i Damnark.

Hej,
Vi är två personer från vårt AB som ska på konferens i Danmark. Vi har nu fått en faktura i EUR som vi betalat. Men hur ska vi bokföra den?
Fakturan är utan moms, vilket jag hoppas beror på att konferensen är momsfri.
Men jag kan ju inte bokföra den på 6900 (antar jag) eftersom det är en faktura från ett EU-land...?

Tacksam för hjälp!
Fd medlem
Inte tillämpbar

Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Kickoff/konferens resa.

Hej,

När man på företaget åker på en kickoff utomlands i kombination med konferens på vilket konto ska man bokföra det på då? Jag har bokfört det på 5800 men det känns lite fel då det är  en kickoff/konferens och avdragsgillt? 
/ Paula
Adde12
UTFORSKARE

Hej!

har köpt en VIP biljett till konferensen Nordic Business Forum Sweden som äger rum nästa år, den 16 Januari 2017.

Fakturan skall betalas i år, men skall "nyttjas" nästa år.

Hur bokför jag detta på rätt sätt med tanke på när konferensen äger rum?

Använder konto 6900.

Jag antar att du har bokslut 31/12, är då kostnaden av ansenligt belopp så kan det vara läge att bokföra detta som förutbetalda kostnader (konto 1700)

Gör en separat verifikation

6900 K

1700 B

Och gör en omvänd när nya året börjar

Tack Pacsac!

Nu hade jag redan bokfört den som en leverantörsfaktura som skall betalas via eEkonomis registrera leverantörsfakturor modul/funktion.

Skall jag korrigera denna bokning eller skall jag skapa en ny verifikation?

Leverantörsfakturan är nu bokförd enligt nedan:

2440 - Leverantörsskulder - Kredit
2641 - Debiterad ingående moms - Debet
6900 - Övriga externa kostnader - Debet

STORT TACK på förhand för hjälpen!

~Andreas

Gör en manuell verifikation på kostnaden, d.v.s. utan moms

6900 Kredit

1700 Debit

Bokföring - verifikationer - ny verifikation

Glöm inte att "backa" den på det nya året

Hej Pasac!

Ursäkta sen respons från min sida!
Ett STORT TACK för detta!

Jag bokför så som du föreslår samma dag som betalningen av fakturan är gjord.

Och jag antar med att "backa" syftar du till att boka om enligt ovan fast där det blir:

6900 Debet
1700 Kredit

Vid själva datumet då konferensen äger rum.

God fortsättning & ett suveränt Gott Nytt År till Dig Pasac!
Nettan5
MEDLEM

Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Bokföra deltagande på Näringslivsdagen.

Jag har fått en faktura som gäller deltagande under Näringslivsdagen och som även innefattar en middag på kvällen. Fakturan är endast specad "Deltagande dag & kväll samt de personer som ska deltaga, i det här fallet 4 personer. 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Eventlunch.

Hur bokför man s k eventluncher, alltså lunch med föreläsning och/eller debatt inom område som berör företaget?