Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
Highlighted
ANSTÄLLD

Re: Bokföra konferens

Hej hej!

Det finns egentligen inget speciellt konto för konferenser utan det är syftet och målgruppen för konferensen som avgör valet av konto.

Det stämmer att 7610 kanske inte passar bäst i ditt fall eftersom det går under kostnader för personal. Du skulle istället kunna bokföra det på ett 69xx-konto som du är inne på.
Highlighted
NY MEDLEM

Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Bokföra konferensavgift i Damnark.

Hej,
Vi är två personer från vårt AB som ska på konferens i Danmark. Vi har nu fått en faktura i EUR som vi betalat. Men hur ska vi bokföra den?
Fakturan är utan moms, vilket jag hoppas beror på att konferensen är momsfri.
Men jag kan ju inte bokföra den på 6900 (antar jag) eftersom det är en faktura från ett EU-land...?

Tacksam för hjälp!
Highlighted
NY MEDLEM

Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Kickoff/konferens resa.

Hej,

När man på företaget åker på en kickoff utomlands i kombination med konferens på vilket konto ska man bokföra det på då? Jag har bokfört det på 5800 men det känns lite fel då det är  en kickoff/konferens och avdragsgillt? 
/ Paula
UTFORSKARE

Hej!

har köpt en VIP biljett till konferensen Nordic Business Forum Sweden som äger rum nästa år, den 16 Januari 2017.

Fakturan skall betalas i år, men skall "nyttjas" nästa år.

Hur bokför jag detta på rätt sätt med tanke på när konferensen äger rum?

Använder konto 6900.
Highlighted
CHAMPION

Jag antar att du har bokslut 31/12, är då kostnaden av ansenligt belopp så kan det vara läge att bokföra detta som förutbetalda kostnader (konto 1700)

Gör en separat verifikation

6900 K

1700 B

Och gör en omvänd när nya året börjar

Highlighted
UTFORSKARE

Tack Pacsac!

Nu hade jag redan bokfört den som en leverantörsfaktura som skall betalas via eEkonomis registrera leverantörsfakturor modul/funktion.

Skall jag korrigera denna bokning eller skall jag skapa en ny verifikation?

Leverantörsfakturan är nu bokförd enligt nedan:

2440 - Leverantörsskulder - Kredit
2641 - Debiterad ingående moms - Debet
6900 - Övriga externa kostnader - Debet

STORT TACK på förhand för hjälpen!

~Andreas
Highlighted
CHAMPION

Gör en manuell verifikation på kostnaden, d.v.s. utan moms

6900 Kredit

1700 Debit

Bokföring - verifikationer - ny verifikation

Glöm inte att "backa" den på det nya året

Highlighted
UTFORSKARE

Hej Pasac!

Ursäkta sen respons från min sida!
Ett STORT TACK för detta!

Jag bokför så som du föreslår samma dag som betalningen av fakturan är gjord.

Och jag antar med att "backa" syftar du till att boka om enligt ovan fast där det blir:

6900 Debet
1700 Kredit

Vid själva datumet då konferensen äger rum.

God fortsättning & ett suveränt Gott Nytt År till Dig Pasac!
Highlighted
NY MEDLEM

Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Bokföra deltagande på Näringslivsdagen.

Jag har fått en faktura som gäller deltagande under Näringslivsdagen och som även innefattar en middag på kvällen. Fakturan är endast specad "Deltagande dag & kväll samt de personer som ska deltaga, i det här fallet 4 personer. 
Highlighted
NY MEDLEM

Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Eventlunch.

Hur bokför man s k eventluncher, alltså lunch med föreläsning och/eller debatt inom område som berör företaget?