Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföra konsultinkomster

Hej, Har ett aktiebolag och har Visma eEkonomi.. Har bokfört konsultinkomster på Debet 1930 och Kredit 3041. Men då fungerar inte momsredovisningen.. Vad gör jag för fel?

7 SVAR 7
Fd medlem
Inte tillämpbar

På vilket sätt fungerar inte momsredovisningen?
3041 är rätt konto för intäkten - har du kollat att det är rätt momskod på det kontot? Själva momsbeloppet ska vara bokfört K 2611. Är det gjort så?

/Annica
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Annica, Tack för svar.
3041 och 1930 använde jag vid bokföring av kassahändelser. Men när ja vill göra momsredovisning anges att det blivit fel
Var hittar jag K 2611??
Mvh/Anders
Fd medlem
Inte tillämpbar

Det är standardkontot för utgående moms dvs moms på försäljning.
Khedron Wilk
CHAMPION

Dubbelkoll att du har rätt förutsättningar för fungerande momshantering.
Ett exempel med försäljning av av tjänst (25% moms) på 800 kr plus moms, dvs 1000 kr in på bankkontot:
D 1930 1000 kr
K 3041 800 kr
K 2611 200 kr
Är det så du har konterat det?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack Khedron för att du inser mitt dilemma!
Mina konsultarvoden har jag bokfört på D 1930 och K 3041.
När jag ska bokföra momsen får jag felmeddelande och ingen moms är registrerad.
Har försökt lägga till K 2611, men då försvinner K 3041.
Hur löser jag detta???
Mvh/Anders
Fd medlem
Inte tillämpbar

Momsbeloppet är en del av totalen. Du behöver minska beloppet på 3041 för att få utrymme för en ny rad till momsen. 3041 ska vara 20% av totalen men det beloppet framgår ju av din faktura, eller hur?
Khedron Wilk
CHAMPION

Kompletterar (eller snarare upprepar med andra ord :-)) Annicas svar:

Jag antar att det som redan är gjort är motsvarande något sånt här:

D 1930 1000 kr
K 3041 1000 kr

Man får inte ändra på redan gjord verifikation, vilket du kanske försöker göra. Låter nästan som det utifrån din beskrivning. Så vad du behöver göra är en ny verifikation, en ändringsverifikation, som korrigerar utfallet från den första, felaktiga konteringen.
Exempel på korrigering av mitt exempel ovan:

D 3041 1000 kr.  (ta bort hela det felaktiga beloppet)
K 3041 800 kr.  (lägg in den rätta beloppet)
K 2611 200 kr.  (och lägg till en rad för momsen med just momsbeloppet

Teoretiskt kan man kanske ersätta de två första raderna med en enda, D 3041 200kr men det blir inte lika tydligt vad man gjort och blir svårare att felsöka om det skulle behövas i framtiden.

Och som sagt, ber om ursäkt om jag är alldeles för "Basic nu, allt detta förutsätter 25% moms vilket är det vanligaste. För att få få tillbaka beloppet utan 25% moms från en total så blir det att dra av 20%, därav summorna i mina exempel ovan. Andra momssatser ger naturligtvis andra baklängesprocent.

Hoppas det löser upp det hela!