Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföra/kontera felaktig betalning från fel företag o återbetalning senare

Har betalat i juli en levfakt med fel företag, hur bokför jag nu allt rätt o  återbetalar?
Alltså har bokfört 2440 k 16853kr, 2641 d 3371kr, 5910 d 13482kr 
Desa 16853 måste jag ju betala tillbaka från det företasget som egentligen skulle haft den i första hand. Så hur gör jag? Ni förstår kanske att jag är blondin och ny på detta:)
2 SVAR 2
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Ingela,
Om jag förstår rätt har du bokfört och betalat en faktura som står ställd till ett annat företag?
Om mitt påstående ovan är rätt så får du korrigera som följer;
1. I det felaktiga bolaget; Ta 2 kopior på fakturan, kopia 1 byter du mot originalet i det felaktiga bolaget och kopia 2 använder du till korrigeringen i bokföringen punkt 2. 
2. I felaktiga bolaget; Gör en verifikation där du vänder konteringen där du har kopia 2 som underlag med samma belopp som du fört in den på. (2440 d, 2641 k, 5910 k) detta 0:ar fakturan,  notera att det avser annat bolag - nu är bara den felaktiga betalningen kvar. Som jag förutsätter står i bokföringen 1930 k och 2440 d.

3. I rätt bolag; Ta originalfakturan och för in i bokföring, (2440 k, 2641 d, 5910 d,)
4. I rätt bolag; Gör en manuell betalning på fakturan - samt betala in fakturan till det företag som har betalat den, notera varför du betalar till det bolaget. (2440d, 1930 k) Nu har du 0:at fakturan i det rätta företaget.
5.I det felaktiga bolaget; När betalningen kommer in i det felaktiga företaget så bokför du den 1930d och 2440k så har du nollat alla händelser i det felaktiga bolaget.
//Marie


Fd medlem
Inte tillämpbar

Tusen tack, nu kan jag sova bra i helgen!
Trevlig helg!