Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
ANSTÄLLD

Re: Bokföra köp av domäner - eEkonomi

Det är en bra ide! Momskoder enligt nedan:
4601 Ingen momskod
4602 Momskod 21, 25%
4603 Momskod 22, 25%
NY MEDLEM

Tusen tack!
NY MEDLEM

Hej,

jag har bokfört mitt köp ovan så här:

Jag gör min momsredovisning för sista kvartalet -13 (där detta köp infallar) och får upp att momskontrollen visar anmärkningen Avvikande belopp. Beloppet/konteringen som den anmärker avser det köp av bilder jag i ovan frågat om. Kan jag bortse från anmärkningen programmet ger mig eftersom att
beloppet hamnar rätt i ruta 22? Eller har jag gjort något fel som jag bör rätta till?

NY MEDLEM

kompletterande bild till hur beloppen hamnar i momsredoviningen

ANSTÄLLD

25% av 396 kr är 99 kr, så beloppen på konto 2645 och 2614 verkar vara felaktiga. Om du korrigerar dessa rader i konteringen borde avvikelsen försvinna.
NY MEDLEM

Hej och tack! Det var klantigt av mig så klart skall momsen var 99,18:-, tyvärr har jag nu bara förvärrat det ännu mer.
Jag korrigerade verifikationen enlig nedan bild (trodde att raderna skulle ersättas inte summeras) och fick då i momsrapporten att jag har 2 rader att kontrollera.

Då jag trodde att jag visste hur jag skulle rätta till korrigerade jag ytterligare en gång, se nedan. Resulterat är nu att jag har 3 rader att kontrollera i momsrapporten.

Snälla guida mig i hur jag gör en rätt korrigering av ovan, vilka konton som skall debiteras och krediteras med vilka belopp!
Tack för tålamodet:)
ANSTÄLLD

Det ser ut som att du var rätt ute efter din första korrigering. Den tredje är alltså felaktig. Så om du korrigerar den på samma sätt som du gjorde innan bör det bli rätt. Avvikelse kommer du däremot ha i kontrollen på samtliga verifikationer, men beloppen som visas i momsrapporten borde bli korrekta.
NY MEDLEM

Hej.
Jag har liknande fråga som många andra i den här tråden... 😕

Har köpt hosting och domän för 672,07 SEK från USA, är osäker på hur jag ska bokföra. Har försökt läsa mig till här men känner mig väldigt osäker.

Vad tror ni om:

1930 Företagskonto kredit 672,07
6210 Telekommunikation debet 672,07
2645 Beräknad ing moms på förvärv från utlandet debet 168,02
2614 Beräknad utg moms på tjänsteförvärv från utlandet kredit 168,02

Tacksam för svar, känner mig ungefär 110 % osäker... 😕

/Ida
CHAMPION

skippa konto 2645 och 2614, dessa skall bara användas vid handel med EU länder
NY MEDLEM

Hmm, vilka konton ska jag då använda för att bokföra in- och utgående moms vid tjänsteförvärv från utlandet?