Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
Highlighted
CHAMPION

Re: Bokföra köp av domäner - eEkonomi

det är ingen moms från utlandet.
Den fiktiva momsen som du konterat ovan görs bara på EU handel och som sedan deklareras i moms-rapporten, detta är för att Skatteverket ska kunna räkna ut vår avgift till EU
Highlighted
NY MEDLEM

Jo då, eftersom det är en tjänst som tillhandahållits så ska in- och utg moms redovisas. Och det går bra att använda samma kontonummer som för EU-handel. De ska in på samma momsruta på skattedeklarationen. Men kom ihåg att värdet av tjänsteköpet ska in på en egen ruta.
Highlighted
NY MEDLEM

Åh, tack. Så då bokför jag enligt ovan i Visma? Och sedan måste jag manuellt skriva in tjänsteköpet på särskilt ställe när jag redovisar min moms, eller hur menar du? Brukar annars bara föra över filen direkt från Visma in i Skatteverkets onlineverktyg.
Highlighted
NY MEDLEM

Du får göra ett nytt konto för inköp av tjänster från utlandet (icke EU-land). Och så koppla mot momsrapportkod 22. Så blir det rätt på skattedeklarationen.
Highlighted
NY MEDLEM

Annika, vad glad jag är att du tar dig tid att hjälpa mig! 🙂 Jag har skapat konto 4080, Inköp av tjänster från utlandet (icke EU-land) och kopplat mot momsrapportkod 22 som du sa. Det innebär 12% moms med omvänd skattskyldighet. Är 12 % rätt? Såg att det fanns 6% och 25% att välja på precis som vanligt. Är hosting och domän bara 12% moms?
Highlighted
ANSTÄLLD

Hej Ida S!

Kör på 25 % moms istället, precis som Per skriver tidigare här i tråden så blir det riktigt.

/Annie
Highlighted
NY MEDLEM

Tusen tack!
Highlighted
NY MEDLEM

Spelar det någon roll om det är inom eller utom EU i det här fallet. Inser att jag har ett liknande inköp (LinkedIn-licens) från Irland. Det är ju inom EU. Kan jag bokföra det på samma sätt som ovan, med mitt nyskapade konto 4080?
Highlighted
ANSTÄLLD

Hej igen!

Nej, du kan inte använda samma konto nu eftersom inköpen ska redovisas i olika rutor på momsrapporten beroende på om det är inom eller utanför EU. Vid inköp av tjänst inom EU redovisas det i ruta 21 istället för 22.

Min kollega Anna svarar på vilket konto som passar att använda vid inköp av tjänst inom EU i denna tråden: https://forum.vismaspcs.se/visma_spcs...

/Annie
Highlighted
NY MEDLEM

Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Hur ska förmedling av IT-tjänst bokföras?.

Jag är återförsäljare åt ett webbhotell och undrar hur det ska bokföras.
Jag får en faktura från webbhotellet och jag antar att den inte kan bokföras som IT-tjänst eftersom det är inte mitt företag som använder tjänster utan de företag som jag sedan fakturerar.