Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 

Adde12
UTFORSKARE

Bokföra köp från USA

Hej,

sitter med ett aktiebolag och uppdaterar webbsidan.
Fann ett så kallat WordPress tema skapat av en utvecklare i USA. Priset är $29.

Hur bokför man detta på ett korrekt sätt?
Köpet kommer troligen att genomföras med företagets betalkort.

Tack på förhand.

//Andreas
32 SVAR 32
Per Nyquist
ANSTÄLLD

Om du som näringsidkare köper en tjänst av från ett utländskt företag (ett företag som inte är etablerat i Sverige) anses tjänsten omsatt i Sverige. Om tjänsten är skattepliktig ska momsen beräknas, detta kallas för omvänd skattskyldighet och innebär att det är köparen som har köpt tjänsten ska redovisa momsen. 

Om köpet gjorts i Sverige hade jag rekommenderat konto 6540 för detta inköp, men när det är fråga om tjänsteinköp från utanför EU behöver du ett konto med momskod 22. Därför kan du skapa ett konto med nummer 6541 och ange denna momskod.

När du bokar upp kostnaden ska du även redovisa ingående och utgående moms som du själv beräknar till 25% av inköpet. Använd konto 2645 i debet och 2614 i kredit.

Adde12
UTFORSKARE

Tack för Ditt snabba svar Per!

Nu vet jag inte om man skall kalla det för en tjänst, eller om det är en "produkt". Det är ju likt "program" och har med hemsida/webbsida att göra.

Med tanke på detta, skiljer det sig då något i Ditt svar?

Behöver man ändra något i VISMA eEkonomi alternativt ändra hos Skatteverket att man gjort inköp från utlandet?

Tack på förhand!
Per Nyquist
ANSTÄLLD

Programvaror och liknande brukar redovisas som tjänst om de levereras elektroniskt via nätet, vilket jag misstänker att ditt skett i ditt fall. Om de levereras fysiskt via exempelvis usb-minne, cd eller liknande ändrar man till kategorin varor.

Utöver den redovisning som sker i momsdeklarationen behöver du inte göra några ändringar. Momsredovisningen ordnar programmet automatiskt om du följer mina anvisningar.
Adde12
UTFORSKARE

Hej igen Per!

Registrerade konto 6541 enligt dina anvisningar och fick då upp följande varning.

Det står inget om inköp utanför EU.

Är det bara att köra på ändå?

//Andreas

Javisst, det är bara att köra på! Varningen har visserligen rätt i att kostnadskonto normalt sätt inte momskodas, men denna gång ska den dit 🙂

Hej, nu har jag lite funderingar på det här. ... jag har köpt ett CRM program (webbaserat) till vårt AB. Jag har lagt in företaget som utländsk leverantör i VISMA.

I min basplan finns redan kontot 6541 och det står inget om någon moms på kvittot på tjänsten, men vad jag förstod när jag tittade så finns momskod 22 med olika momssatser i %, vilket % ska jag välja i så fall? Och ska jag välja ett annat kontonr istället för 6541? 

Beloppet är betalt och draget från företagskontot och fakturan ser ut som nedan

Hej Lotta!

Du kan använda kontot 6541 om du lägger momskod på detta konto. Om jag tolkar din tjänst rätt så går den under 25% moms. I så fall är det den du ska välja.

Super tack för super snabbt svar 🙂 

Då verkade det som det redan var inlagt på just det kontot? eller? Jag bytte namn på kontont till "inköp utanför EU " 

Jag får en diff i momsen... 

Fixade det 🙂 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Bokföring av inköp av tjänst från land utanför EU.

Hej! Jag har enskild firma, använder Visma e-ekonomi och har  köpt en tjänst (mjukvara från USA) online från USA och ska bokföra detta. Hur gör jag?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Är det rätt uppfattat att det ska se ut så här?

Om det är fråga om ett tjänsteköp från USA bör det inte finnas någon avdragsgill moms på fakturan. Istället ska du bokföra både ingående och utgående moms beräknat på det du betalade till leverantören. Kika på Lottas exempel ovan så ser du hur det borde se ut.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Hur bokför jag en betalning på mitt kontokort där jag saknar kvitto och leverantö....

Hej!
Jag har köpt till molnutrymme på Google Drive vilket fungerar som ett löpande abonnemang kopplat till mitt företagskort. Jag har ett slags faktura där beloppet och tax (moms?) framgår i USD, men på mitt konto syns ju betalningen i SEK. Jag förstår inte hur jag ska matcha ihop kontoutdraget med ev. leverantörsfaktura/kvitto?

Vilken information måste framgår på leverantörsfakturan? Hur blir det med momsen? 

Behöver mycket pedagogisk förklaring - känner mig väldigt förvirrad.

Hälsningar, 
Veronica
Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag har också köpt en IT-tjänst från USA och har försökt redovisa på samma sätt som Lotta visar i sitt inlägg men när jag ska göra månadens momsredovisning så får jag varningar om att verifikationen innehåller avvikande momsbelopp.

Jag började med att redovisa med konto 4531 men gjorde sen en korrigering till konto 4661

Korrigeringen

Och jag har ställt in så att konto 4661 har momskod 22

Avvikelserna

Vad kan jag gjort fel? Är första gången jag gör en momsdeklaration så har säkert gjort något simpelt fel. Snabb hjälp uppskattas eftersom momsdeklarationen ska vara inne 26e. 

Mvh Robin

Hej Robin! Det ser ut som du har gjort rätt. Momskontrollen görs på varje enskild verifikation och tittar man på dem separat så finns det fortfarande en avvikelse. Men tittar du på dem tillsammans så ser du att de bägge avvikelserna tar ut varandra, så allt borde vara i sin ordning.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Bokföra kostnad för affärsutveckling / produktutveckling.

Vilket konto ska jag bokföra kostnad för mjukvaruutveckling av produkt? T.ex. utveckling av olika funktioner hemsida etc?
Ida___10
NY MEDLEM

Hej! Jag har bokfört inköp från USA och följt dessa steg (skapat ett konto med nummer 6541 och momskod 22. Samt använt konto 2645 i debet och 2641 i kredit). Men nu dyker alla mina inköp från USA upp som verifikationer att kontrollera i momsredovisningen. Det står att det är avvikande belopp. Vad kan jag göra åt detta?

T.ex. ett belopp på 512,43. Jag har bokfört momsen på 102,49 men programmet säger att den beräknade momsen är 128,11 och att avvikelsen är -25,62 kr.

25% på 512,43 är (enligt min kalkylator) 128,11