Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 

Adde12
UTFORSKARE

Bokföra köp från USA

Hej,

sitter med ett aktiebolag och uppdaterar webbsidan.
Fann ett så kallat WordPress tema skapat av en utvecklare i USA. Priset är $29.

Hur bokför man detta på ett korrekt sätt?
Köpet kommer troligen att genomföras med företagets betalkort.

Tack på förhand.

//Andreas
32 SVAR 32

Jag får det till 102,49. Har provat att räkna ut momsen online, bland annat med
med Driva Egets kalkylator och får det till samma belopp, 102,49.  😕

http://www.driva-eget.se/kalkyler/moms

512,43 x 0,25 = 128,11

512,43 är ju beloppet utan moms

En fråga ytterligare angående avvikande belopp i momsredovisningen. Blir det inte alltid avvikande belopp så fort man handlar från Utland och lägger in momsen i både debet och kredit?

nästan alltid blir 0,01 - 0,02 i diff
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej,

Jag går inte detta att funka! Har en faktura, köp av tjänst utanför EU, på 590,61 inklusive moms, med 118,12 kronor i moms. Bokför precis som Lotta, där enda skillnaden är att jag använder kontot 4531 istället för 6541 och istället för leverantörsskulder så används skuld till delägare. Bokför såhär:

2021 - Skuld till delägare X (delägare betalade denna faktura) 590,61 kronor kredit
4531 - Inköp av tjänst utanför EU, 25% - 590,61 kronor debet
2645 - Ingående moms 118,12 debet
2614 - Utgående moms 118,12 kredit

Summan längst ned blir nu 708,73 istället för 590,61. Värt att lägga till att momskod 22 finns på 4531. Vidare så existerar inte ens konto 6541 i mitt program. Inte ens under inaktiva konton. Väldigt märkligt... Var har det gått snett?

Hej!

Summeringen längst ner visar endast hur mycket du totalt har konterat i debet respektive kreditkolumnen och i detta fall kommer den alltid bli högre än det belopp du betalat eftersom du bokar upp fiktiv moms i både debet och kredit. Så allt borde vara i sin ordning, precis som Lotta är inne på. Bilden Lotta har är från en annan plats i programmet och är en annan form av summering.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Så även om fakturan är på totalt, inklusive den (fiktiva) momsen, 590,61 kronor så stämmer det trots att summeringen blir 708,73? Känns fel... Men blir denna bokning rätt alltså?

2021 - Skuld till delägare X (delägare betalade denna faktura) 590,61 kronor kredit
4531 - Inköp av tjänst utanför EU, 25% - 590,61 kronor debet
2645 - Ingående moms 118,12 debet
2614 - Utgående moms 118,12 kredit

På fakturan står det att företaget har momsregistreringsnummer EU826XXXXXX, trots att de är belägna i USA. Påverkar detta något?

Vänliga hälsningar

Konteringen ser helt korrekt ut. Om företaget är momsregistrerat i EU ska köpet istället bokföras som inköp av tjänst från annat EU-land:
https://forum.vismaspcs.se/visma_spcs/topics/d8wxoge8qxygj
Lotta_38
MEDLEM

Det du ser i summorna debet och kredit är 590,61 + 118,12, vilket stämmer då det blir 708,73. så det ska vara så. 6541 får du troligen lägga till själv i systemet om det inte redan finns . Tror du gör det genom att gå in underkontoplan och väljer lägg till konoto. Om det sen ska vara någon moms på kontot eller inte vet jag inte. Jag har inte fattat det där riktigt om att en del konton lägger man in med minskader och en del inte
Fd medlem
Inte tillämpbar

Men om vi kollar på din bild så står det 165,87 + 41,47 i debet och kredit. Ändå blir din totalsumma längst med 165,87. Det står i summeringen att du har noll kronor i moms, men det gör det inte för mig. Så problemet kvarstår...
Fd medlem
Inte tillämpbar

Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Köp mot kvitto av programvara i USD.

Jag har köpt en programvara/tjänst i USD.
Hur ska jag bokföra denna händelse i Visma eEkonomi?
Kvittot fick jag digitalt till min epost-adress.
Anna__70
MEDLEM

Jag har köpt programvara från USA till mitt AB o betalade med privat kort (programvara levereras som cd). Hur bokför jag allt det här?

pris på programvara 775 usd, lev 115,06 usd, totalt 890,06usd

tack på förhand