Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
NY MEDLEM

Re: Bokföra köp från USA

Jag får en diff i momsen... 
NY MEDLEM

Fixade det 🙂 
NY MEDLEM

Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Bokföring av inköp av tjänst från land utanför EU.

Hej! Jag har enskild firma, använder Visma e-ekonomi och har  köpt en tjänst (mjukvara från USA) online från USA och ska bokföra detta. Hur gör jag?
NY MEDLEM

Är det rätt uppfattat att det ska se ut så här?
ANSTÄLLD

Om det är fråga om ett tjänsteköp från USA bör det inte finnas någon avdragsgill moms på fakturan. Istället ska du bokföra både ingående och utgående moms beräknat på det du betalade till leverantören. Kika på Lottas exempel ovan så ser du hur det borde se ut.
NY MEDLEM

Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Hur bokför jag en betalning på mitt kontokort där jag saknar kvitto och leverantö....

Hej!
Jag har köpt till molnutrymme på Google Drive vilket fungerar som ett löpande abonnemang kopplat till mitt företagskort. Jag har ett slags faktura där beloppet och tax (moms?) framgår i USD, men på mitt konto syns ju betalningen i SEK. Jag förstår inte hur jag ska matcha ihop kontoutdraget med ev. leverantörsfaktura/kvitto?

Vilken information måste framgår på leverantörsfakturan? Hur blir det med momsen? 

Behöver mycket pedagogisk förklaring - känner mig väldigt förvirrad.

Hälsningar, 
Veronica
NY MEDLEM

Jag har också köpt en IT-tjänst från USA och har försökt redovisa på samma sätt som Lotta visar i sitt inlägg men när jag ska göra månadens momsredovisning så får jag varningar om att verifikationen innehåller avvikande momsbelopp.

Jag började med att redovisa med konto 4531 men gjorde sen en korrigering till konto 4661

Korrigeringen

Och jag har ställt in så att konto 4661 har momskod 22

Avvikelserna

Vad kan jag gjort fel? Är första gången jag gör en momsdeklaration så har säkert gjort något simpelt fel. Snabb hjälp uppskattas eftersom momsdeklarationen ska vara inne 26e. 

Mvh Robin
ANSTÄLLD

Hej Robin! Det ser ut som du har gjort rätt. Momskontrollen görs på varje enskild verifikation och tittar man på dem separat så finns det fortfarande en avvikelse. Men tittar du på dem tillsammans så ser du att de bägge avvikelserna tar ut varandra, så allt borde vara i sin ordning.
NY MEDLEM

Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Bokföra kostnad för affärsutveckling / produktutveckling.

Vilket konto ska jag bokföra kostnad för mjukvaruutveckling av produkt? T.ex. utveckling av olika funktioner hemsida etc?
NY MEDLEM

Hej! Jag har bokfört inköp från USA och följt dessa steg (skapat ett konto med nummer 6541 och momskod 22. Samt använt konto 2645 i debet och 2641 i kredit). Men nu dyker alla mina inköp från USA upp som verifikationer att kontrollera i momsredovisningen. Det står att det är avvikande belopp. Vad kan jag göra åt detta?

T.ex. ett belopp på 512,43. Jag har bokfört momsen på 102,49 men programmet säger att den beräknade momsen är 128,11 och att avvikelsen är -25,62 kr.