Hej!
Jag har just startat en enskild firma och säljer saker via webshop.
Jag tar betalt med kort via tjänsten Stripe
direkt på hemsidan och pengarna sätts sedan sedan in 1 gång i månaden på mitt
företagskonto.
Måste jag bokföra varje enskild transaktion? eller räcker det
med att jag bokför en gång i månaden när pengarna landar på mitt företagskonto?
Som nybörjare är jag
osäker på hur jag ska redovisa detta.
På alla mina ordrar som läggs tar betaltjänsten ut en avgift, hur bokför jag den?
Skulle vara väldigt tacksam om ni kan hjälpa mig
med detta och visa gärna hur det skulle se ut!
Med vänlig hälsning, Hanna
Löst! Gå till lösning.
Hej!
Jag driver ett eget företag och säljer mina produkter via en webshop. För att göra kortbetalningar möjligt på webshopen använder jag Stripe som tar hand om transaktionerna vid kortbetalningarna och tar även då en avgift av det kunden har betalat. Det jag undrar är hur jag skall bokföra detta?
Jag får pengarna av Stripe och det är dem som sätter in pengarna på mitt konto, bokför jag Stripe som en kund eller lägger jag till den faktiska kunden som köpt via webshopen. O vad gör jag med avgiften isåfall?
Tack på förhand!
Copyright 2022 Visma Spcs. All rights reserved.