Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
FD ANSTÄLLD

Re: Bokföra kortavgift Stripe - eEkonomi

Hej Cattis,

När du Matchar inbetalningen (Beloppet du fått in på ditt bank/företagskonto) via Kassa- och bankhändelser - välj Övrig insättning - Egen kontering och bokför så som min Kollega Moa skrivit längre upp i tråden:)

Ha en fin dag
/Susan
NY MEDLEM

Hej,
Hur blir det med valutakursdifferenser från köpet och till att pengarna förs över från Stripe till svenskt bankkonto?
CONTENT PRODUCER

Hej!

Gäller det utlandsbetalningar så kommer programmet att automatiskt registrera eventuell valutakursdifferens när du väljer att matcha mot en faktura.

Om man konterar själv, via Egen kontering som nämns ovan så får man själv boka detta på respektive konto.

3960 - Valutakursvinster på fordringar och skulder av rörelsekaraktär

7960 - Valutakursförluster på fordringar och skulder av rörelsekaraktär

Ha det fint!

Moa
NY MEDLEM

Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Bokföra utbetalning från Stripe - eEkonomi.

Hej! 

Vi ska använda Stripe Connect för att göra betalningar mellan parter i en digital marknadsplats. Vi ska ta X% på denna transaktion mellan parterna och sedan landar vår andel på vårt Stripe-konto, som sedan kommer betalas ut en gång per månad till vårt bankkonto. 

Är det någon som har koll på hur detta bör bokföras, med avseende på moms och konton? 

Tack på förhand,
Jonas

Hej Jonas, 

Har jag förstått er rätt om ni gör betalningar mellan två parter och att ni får en procentsumma för den betalningen? Jag letade lite gällande vilket bokföringskonto som det skulle kunna påverka men hittade inget klockrent. Enligt förslag ovan så tänker jag dock att det skulle kunna bokföras:
3xxx kredit 
2611 kredit 
1934 debet 

Överföringen till ditt bankkonto:
1934 kredit 
1930 debet 

Från boken redovisa rätt hittade jag att: Företag som utför t.ex. olika marknadsförings-, försäljnings- eller förmedlingsuppdrag, brukar få ersättning i form av provision - ofta i procent av uppdragsgivarens arvode för det utförda uppdraget. Dessa intäktsredovisas när uppdraget är utfört och beloppet ingår i posten Nettoomsättning. Tänker därför om kanske konto 3920 Provisionsintäkter, licensintäkter och royalties, alternativt konto 3921 Provisionsintäkter skulle kunna vara ett alternativ till den första bokföringsposten? Hittade även där att Förmedling normalt utgör en momspliktig omsättning.

Hoppas svaret var till hjälp, återkoppla gärna om du undrar över något eller om jag misstolkade frågan på något sätt.
/Theodor
NY MEDLEM

Hej, Blir det inte väldigt många konteringar om du låter det gå direkt in på kontot. Jag har överföringen från stripe till företagskontot en gång i månaden så det blir mycket mindre arbete. 
NY MEDLEM

Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Hur bokför jag betalningar via STRIPE i eEkonomi?.

Jag säljer kurser online och får betalt via STRIPE. Hur bokför jag det när jag inte kan sätta upp STRIPE som bankkonto på samma sätt som PayPal t ex... 
NY MEDLEM

Bokföra en faktura utan belopp

I slutet av månaden får jag en köpfaktura från Stripe (kortbetalnings företag) för avgifter som redan har dragits av när Stripe överförde kortbetalningarna till företagets bankkonto. Denna faktura har inget förfallet belopp. Hur ska jag boka det om varje avgift redan har en manuell journalpost? Tack på förhand.

NY MEDLEM

Hejsan,

Jag undrar om jag skulle kunna skapa egna konton enligt följande:

Byta ut 193x kontot för Stripe mot ett 15xx konto och se det som en fordran eftersom vi tekniskt sett inte har ett bankkonto hos Stripe.
Byta ut 6570 kontot mot ett eget avgiftskonto för Stripe, ex. 6045 (då avgift kortbetalning webshop har kontonummer 6044).

Är detta korrekta konton för ändamålet och går det bra att jag skapar egna konton på detta vis?
MODERATOR

Hejsan @amanda_k 

Vad bra att du hittade till tråden. Jag skulle faktiskt säga att din fråga redan finns besvarad av Philip Hjelmberg på sida 2. Han ger där en exempel på vilka konto-nummer och benämningar du kan använda dig utav i din kontoplan. 

Känns något oklart får du återkomma!
/My