Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
Maciej
NY MEDLEM

Bokföra kostnad för inhyrd personal från annat EU land

(uppdaterad av Lisa Henriks COMMUNITY MANAGER ‎2021-01-18 09:07 )

Hej 

Jag hyrde in personal från ett annat EU land , total kostnad för mig var 55 000. 

Jag har bokfört detta : 

Konto                     Momskod                         Debet                           Kredit 

1930                                                                                                     55 000

4535                      21(25%)                           55000

2645                      48(0%)                             13750

2641                      30(25%)                                                                  13750

Jag undrar om jag tänkte rätt ?? vad jag vet så kan man inte dra av moms på tjänsteköp från ett annat land . Det som gör är mig fundersamt är att slutsumman i bokföring blev 68750 och totalt summa som har har betalat är 55 000. 

1 SVAR 1
Lisa Henriks
COMMUNITY MANAGER

Re: Bokföra kostnad för inhyrd personal från annat EU land

Hej @Maciej

Jag kan lugna dig med att du har både tänkt och gjort helt rätt. Jag vet inte om du redan har hittat vårt användartips Inköp av tjänster och varor inom och utanför EU, annars kan det inlägget vara en hjälpande hand om du gör andra inköp från EU. 

Nu vet jag inte exakt vilket bokföringsprogram du har men jag misstänker att jag förstår vad totalsumman innebär och har du full förståelse till att det kan vara förvirrande. Totalsumman är troligtvis det totala beloppet som är bokfört på debet- respektive kreditsidan. Ser man till ditt konteringsexempel så är det just 68 750 (55 000 + 13 750) som är bokfört på respektive sida.