Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 

Joakim Olsson
MEDLEM

Bokföra lagerbolag aktiekapital

Jag har köpt ett lagerbolag via en partner till Visma och skulle vilja bekräfta att jag tänkt rätt när det gäller bokföringen av de första affärshändelserna. Jag har skött någon bokföring men har köpt på mig  och läst "gymnasial" redovisningslitteratur samt några böcker från Björn Lundén, då jag avser sköta bokföring själv då det kommer vara så pass få affärshändelser att ta hand om (frilansande konsult inom programmering). Med det sagt så vore det trevligt om någon kunde bekräfta att jag gör rätt, därför av detta inlägg.

Banken som jag skaffade företagskonto hos tog ut en avgift på 1500kr för bankintyget, något jag förstått inte är en avdragsgill kostnad. Så, stämmer nedan tankar kring bokföring av de initiala affärshändelserna?

Konto Debet Kredit
1930 Företagskonto 25 000  
2082 Ej registrerat aktiekapital   25 000

Konto Debet Kredit
6992 Div övriga utgifter, ej avdragsgilla 1 500  
1930 Företagskonto   1 500

Konto Debet Kredit
2082 Ej registrerat aktiekapital 25 000 0
2081 Aktiekapital   25 000

Jag undrar även kring den initiala insättningen på 1930. Som jag planerat bokföra ovan så känns det som om att pengarna på det kontot dyker upp från ingenstans? Har jag missat någon affärshändelse som ska in allra först?

Avslutningsvis, räcker tre kontoutdrag som verifikationer för dessa tre affärshändelser?

Tack för att ni tog er tid läsa.

1 GODKÄNT SVAR
Roffakab
CHAMPION

Hej

Aktiekapitalet på 25 000 ska du registrera som Ingående balans. Inställningar/Räkenskapsår och IB. Där lägger du 25 000 på konto 1930 och - 25 000 på konto 2081. Kontrollera att Räkenskapsåret startar samma datum som Registreringsdatum i ditt Registreringsbevis.

Bokför bankens avgift enligt ditt förslag ovan.

DE andra två förslagen ska inte bokföras då detta hanteras med registrering av IB.

Vänliga hälsningar

RoffaK AB

Visa lösning i originalinlägg

5 SVAR 5
Roffakab
CHAMPION

Hej

Aktiekapitalet på 25 000 ska du registrera som Ingående balans. Inställningar/Räkenskapsår och IB. Där lägger du 25 000 på konto 1930 och - 25 000 på konto 2081. Kontrollera att Räkenskapsåret startar samma datum som Registreringsdatum i ditt Registreringsbevis.

Bokför bankens avgift enligt ditt förslag ovan.

DE andra två förslagen ska inte bokföras då detta hanteras med registrering av IB.

Vänliga hälsningar

RoffaK AB

Hej Roffakab,

Tack för snabbt svar. Intressant. I Bokföring från Björn Lundén så kör de med 1940 och 2082 vid nybildning med kontanter. På Årsredovisning online (https://www.arsredovisning-online.se/bokfora_kostnader_innan_start_aktiebolag) så använder de något liknade min uppställning ovan, fast utan att gå via konto 2082.

Finns det flera sätt att göra detta på? Jag trodde att bokföring var mer ... "hårt styrt" / "strikta regler"?

Hej!

Det finns många relativt strikta regler och vissa mindre strikta regler inom bokföring. Just lagerbolag är ett sådant ämne där det finns lite olika hanteringar baserat på hur man tolkar lagarna och vägledningarna kring det. Inget av sätten är mer eller mindre korrekt skulle jag säga, utan bara olika sätt att hantera händelsen. Oftast när man köper lagerbolag så får man med sig en huvudbok/bokföringsförslag som man skall bokföra gällande de första händelserna i bolaget eftersom dessa händer innan du köper bolaget. I dessa verifikationer är oftast de steg med 2082 med, eftersom det ännu inte blivit registrerat vid den tidpunkten. Det är också en del som gör som Roffakab föreslår, eftersom du vid köpet har en ingående balans på denna summan. 

Så för att summera, det finns lite olika hanteringssätt kring just detta och andra händelser inom bokföring, så ta det som känns rätt för dig och din situation. Det som Årsredovisning Online förslår blir samma påverkan som Roffakabs förslag, bara det att de föreslår att du gör en verifikation på första dagen i räkenskapsåret medan i det andra förslaget så lägger man det som ingående balans. Du kan också alltid ta hjälp av en redovisningskonsult för mer råd kring detta. 

Ha en fin helg!

Josefine

Hej

Att registrera Aktiekapitalet som Ingående balans på konto 2081 är det bästa sättet att säkerställa att Årsredovisningens avsnitt "Förändring av eget kapital" får rätt värde vid årets början.

Att använda andra konton eller bokföra aktiekapitalet som en affärshändelse ökar risken att det blir fel.

Vänliga hälsningar

RoffaK AB

Joakim Olsson
MEDLEM

Stort tack för hjälpen!