Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
Anna Svensson
CONTENT PRODUCER

Re: Bokföra lån till företaget? - eEkonomi

Hej!

När du som aktieägare lånar ut dina privata pengar till företaget så registreras det som en egen insättning. Du kan bokföra insättningen mot konto 2893. 
När företaget betalar tillbaka pengarna använder du samma konto.

/Anna
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~

Tack.

Som en verifikation eller bankhändelse?

2893 debet

????kredit

Ingen moms, ränta eller dylikt som ska konteras här?

Tack

Anna Svensson
CONTENT PRODUCER

(uppdaterad av Anna Svensson CONTENT PRODUCER ‎2021-08-26 20:59 )
Hej!

Då det handlar om pengar som bokförs mot 19xx så registrerar du det helst alltid via Kassa- och bankhändelser. Då kan du vara säker på att ditt bankkonto stämmer överens med verkligheten

I detta fallet väljer du att matcha mot Övrig insättning 2893 kredit 1930 debet. När pengarna sen betalas tillbaka väljer du Övrigt uttag och konterar tvärtom.

Om det är privata lån så får du inte dra av räntan i bolaget.
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~
oskar_9
NY MEDLEM

Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette hur bokför jag ett företagslån på eekonomi?.
sdahlbom
NY MEDLEM

Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Bokföra lån i enskild firma - eEkonomi.

Hur bokför jag ett företagslån i en enskild firma?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag förstår inte hur jag ska göra!! investeringsslån som amorteras.
Snälla skriv upp så enkelt som möjligt till en rejält nybörjare.

Övrigt uttag
Egen kvotering

Nästa steg är?
Karl Wilsborn
ANSTÄLLD

(uppdaterad av Karl Wilsborn ANSTÄLLD ‎2021-08-27 00:14 )
Då det totala lånet betalas ut till ditt företagskontot, så matchas inbetalningen under Kassa- och bankhändelser mot en Övrig insättning - Egen kontering. Kontera mot konto 2840 eller 2390 beroende på om det är ett kort- eller långfristigt lån, se Annies inlägg högst upp.

Då amortering av lånet sker så matchas dessa utbetalningar under Kassa- och bankhändelser på samma sätt, fast istället såklart mot ett Övrigt uttag - Egen kontering. Använd samma konto för att ta upp att delar av lånet betalats tillbaks, och ta även upp räntan om någon sådan ingår i beloppet. Se förslag på dessa konteringar i Annies inlägg högst upp, där även tydliga skärmdumpar finns.

/Karl
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej! En liten följdfråga, vi har precis börjat bokföra via visma, så om jag ska kunna lägga in betalning av lånet, måste jag först lägga in vad det totala lånet var? 
Eftersom vi börjat med 2017 är det bara dessa transaktioner jag tänkt lägga in, räcker det att jag lägger in vad som är kvar på lånet detta året och inte vad det var från början? Hoppas du förstår vad jag menar, lite rörigt!
/Ida 
Tina H
NY MEDLEM

Hej,

När du har lagt in din ingående balans i programmet bör du ha rätt belopp på det som är kvar av lånet och det är då bara att fortsätta bokföra amorteringarna som du gjorde innan ni böt program.

//Tina

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej jag undrar hur man kan lägga in detta i visma. I bank händelse kan jag inte lägga in flera alternativ som ränta, amortering, etc. Bara i inköp finns möjligheten.