Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföra lån till företaget?

Om man tar ett banklån på företaget, vilket konto bokför man det på? belopp ca. 100 000:- är det lång eller kortfristig skuld? vad lägger man sedan amorteringen och räntan?

33 SVAR 33
Fd medlem
Inte tillämpbar

Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette hur bokför jag ett företagslån på eekonomi?.
sdahlbom
MEDLEM

Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Bokföra lån i enskild firma - eEkonomi.

Hur bokför jag ett företagslån i en enskild firma?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag förstår inte hur jag ska göra!! investeringsslån som amorteras.
Snälla skriv upp så enkelt som möjligt till en rejält nybörjare.

Övrigt uttag
Egen kvotering

Nästa steg är?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Då det totala lånet betalas ut till ditt företagskontot, så matchas inbetalningen under Kassa- och bankhändelser mot en Övrig insättning - Egen kontering. Kontera mot konto 2840 eller 2390 beroende på om det är ett kort- eller långfristigt lån, se Annies inlägg högst upp.

Då amortering av lånet sker så matchas dessa utbetalningar under Kassa- och bankhändelser på samma sätt, fast istället såklart mot ett Övrigt uttag - Egen kontering. Använd samma konto för att ta upp att delar av lånet betalats tillbaks, och ta även upp räntan om någon sådan ingår i beloppet. Se förslag på dessa konteringar i Annies inlägg högst upp, där även tydliga skärmdumpar finns.

/Karl
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej! En liten följdfråga, vi har precis börjat bokföra via visma, så om jag ska kunna lägga in betalning av lånet, måste jag först lägga in vad det totala lånet var? 
Eftersom vi börjat med 2017 är det bara dessa transaktioner jag tänkt lägga in, räcker det att jag lägger in vad som är kvar på lånet detta året och inte vad det var från början? Hoppas du förstår vad jag menar, lite rörigt!
/Ida 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej,

När du har lagt in din ingående balans i programmet bör du ha rätt belopp på det som är kvar av lånet och det är då bara att fortsätta bokföra amorteringarna som du gjorde innan ni böt program.

//Tina

Fd medlem
Inte tillämpbar

banklån som enskild firma så hur bokför man det då i ekonomi 
Cecilia Towner
APPLICATION SPECIALIST

Hej

Gäller det ett banklån som företaget har tagit kan du göra precis som Karl Wilsborn skriver tidigare uppe i tråden gäller det däremot ett lån som du själv har tagit och gått in med i företaget så använder du konto 2018 istället.

Ha en fin dag

/Cecilia
Fd medlem
Inte tillämpbar

hur bokför man lånet i kassa och bankhändsel och finns det någon bra film för jag få inte til det.
Moa Lundberg
CONTENT PRODUCER

Hej!

När lånet betalats ut till ditt företagskonto registrerar du det som en Ny bankhändelse i Kassa och bankhändelser. Du klickar Matcha. Välj Övrig insättning/Egen kontering. Du konterar sedan mot önskat konto.

Återkom om du har fler funderingar.

Ha det fint!

Moa
Fd medlem
Inte tillämpbar

hur gör man för lägga till amortering för lån det man ha betalt av på lånet
Moa Lundberg
CONTENT PRODUCER

Då gör du som Annie beskriver högre upp.

Utbetalningen registerar du också i Kassa och bankhändelser. Matcha med med Övrigt uttag/Egen kontering. Kontera mot kontot som lånet ligger på och eventuellt mot ett konto för räntekostnad, exempelvis 8410 eller 8415.

Ha det fint!

Moa
Fd medlem
Inte tillämpbar

Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette bet av amortering via leverantörsfaktura.

Hej! Vi har fått en faktura från det kreditinstitut vi har vårt lån på som avser amortering och ränta på vårt lån(långfristigt). Hur bokför jag detta? Vet inte vad jag ska ha för mot-konto när jag ska lägga in leverantörsfakturan, och inte heller vilka konton jag ska ha när jag sedan bokför betalningen av fakturan. (har faktureringsmetoden)