Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

cg spa
MEDLEM

Bokföra leasing bil - AB

Hej,

Vi har under 2021 tagit ut en personbil på leasing på mitt AB. Det står olika på olika forum och från olika användare. Kan någon vara så vänlig att förklara för mig exakt hur detta skall bokföras? 

Följande kostnader med förstahyra: 

mhög.JPG
Kostnader per löpande månad: 
standard.JPG
Må väl där ute i kylan//
Christian
3 SVAR 3
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för din fråga. Första förhöjda/särskilda hyran bokför man upp mot 17XX konto, tex 1720 Förutbetalda leasingavgifter. Den brukar man ha betalat in tidigare, men vid det tillfället så är det en förskottsbetalning bara och man har inte rätten att redovisa någon moms eller så. Så när själva faktiska betalningen sker av den så bokför man upp den som en förskottsbetalning, för att sedan hantera det när man får denna fakturan. Avgifter som admin och uppläggning kan man bokföra mot 6991 övriga avdragsgilla kostnader, och där har man full avdragsrätt på moms. När det gäller leasing så har man sällan avdragsrätt på hela momsen vid leasing av personbil, utan bara halva momsen resten blir en kostnad för en. Du kan läsa om vilka kriterier det finns för full avdragsrätt här. Den löpande hyran bokför man vanligtvis mot 5615. Den förutbetalda hyran skall periodiseras per den tiden man har leasingen, hur detta görs kan du läsa om här

 

Här nedan kommer ett exempel på hur den första fakturan kan bokföras, där jag antagit att du bokfört den första inbetalningen mot 1680 konto samt att du bara har avdragsrätt för halv moms. 

 

193X/2440 med 11 931 i kredit

5615 med i 10 007 debet

2641 med 1 112 i debet

1680 med 163 956,25 i kredit

1720 med 147 561 i debet

2641 med 16 395 i debet

6991 med 650 i debet

2641 med 162 i debet

3740 med 0,25 i debet

 

Kostnaderna löpande blir alltså mot 5615 i debet och halv moms och adminkostnader mot 6991.

Hoppas detta hjälpte dig, ha det fint!

 

/ Josefine

 

 

Vill komplettera ditt svar lite, eller om jag helt enkelt är för trött och inte fattar, men man har ju rätt till momslyft även på den första förhöjda hyran och då, i det här fallet, även det till 50%. Resten bokar man, som du också skriver, upp som en förutbetald kostnad, som man sedan kostnadsför löpande i samma längd som leasingavtalet. 

Ändå lurigare blir det när man byter bil, men det är en helt annan historia...

Bra och korrekt svar. Öresavrundning är bra att generellt baka in i kostnadskontot, typ 5615 eller 6991 i detta fall men det är en petitess.

 

Ett tillägg är att om du bokför i eEkonomi så ska du välja konto 5615 istället för konto 1720 och sen klicka på Periodisera (dock viktigt att du lägger upp en levfaktura isf) längst ner till vänster. Välj startperiod och antal månader som kontraktet lyder på. Oftast är det 36 månader men kan vara värt att kolla upp så det blir rätt från början. Det är den stora posten på 147 tkr som ska periodiseras över hela leasingperioden.

 

Mvh

Lovisa

Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi
0522-650100