Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
NY MEDLEM

Bokföra leasing hästtransport

Jag ska leasa en hästtransport på min enskilda firma och undrar hur den ska bokföras i visma? Kontantinsats 12500 inkl moms917kr inkl moms leasingavgigt /månad i 48månRestvärde 30000Är 100% av momsen avdragsgill? Ska jag bokföra alla kostnader på konto 5522 leasing av inventarier och verktyg? Jag deklarerar med förenklat årsbokslut, är det någon som vet hur jag gör där? Justering av förskott, vad innebär det?
18 SVAR 18

Re: Bokföra leasing hästtransport

Kontantinsatsen är ett förskott,
Bokförs debet 17xx konto förskottsbetald leasingavgift
Momsen är avdragsgill till 100 % ommdu är momsregistrerad för den verksamheten.
Konto 5522. är lämpligt
Jag inte var du huttar textvalet men du kan skriva ned förskottet som en leasingkostnad under leasingperioden - kanske det som avses.

Mikael

Restvärdet är det belopp du köper loss vagnan för när avtalet löper ut och då bokför du det som en inventarie debet ett 124x konto, men som sagt först om 48 månader

Mikael
NY MEDLEM

Tack för bra svar. Ang justering av förskott läste jag på skatteverkets hemsida ang. Leasing och förenklad självdeklaration. Men om jag tolkat rätt så räcker det att jag bokför enligt konton du nämnde? Jag behöver inte göra något särskilt än allt sedvanligt vid förenklad självdeklaration ang förskottsbetalningen på leasingen?

Dom 10 000 kr som förskottsbetalas ex moms skall fördelas ut på 48 månader som leasingavgift. Endera genom löpande periodisering eller vid bokslut. Bokas först upp på 1790 och sedan bokas det bort mot 5522. Fullt momslyft om din verksamhet är momspliktig, beror på om det är trav eller ridsport du håller på med. Ridsport är så vitt jag vet inte momspliktig. Trav är under diskussion typ...
Antar att du menar förenklat årsbokslut, även där så skall du periodisera så här så vitt jag vet.....Lycka till!

Fördelning av förskottsbetalningen behöver du bara fundera över på riktigt den dagen du köper ut vagnen så att inte förkottet på 10 samt restvärdegöpet på 30 summa ligger väsentligt över marknadsvärdet för vagnen vid den tidpunkt du köper loss den.
Allt annat är bara en skattemässig lek med siffror

Allt nedskrivande av förskottsavgiften är bara ett sätt att få skattekredit och är dessutom frivilligt

Mikael
NY MEDLEM

Ok så jag måste inte boka om förskottsbetalningen vid restvärdesköpet? Släpet har ju tappat i värde efter 4 år.
Min verksamhet är momspliktig.

Nej inte måste men kan, tänk på det som en möjlighet inte ett tvång.
Ja släpet tappar i värde men du kan redan nu på t ex blocket se vad som händer värdemässigt med vagnar som var nya för 4 år sedan

Mikael
NY MEDLEM

Hej. Jag Bokförde insatts på 1720 men nu verkar det beloppet ligga som en fordran trots att jag bokförde fakturan som betald? Jag vill få summan 10 000+ moms med i mitt resultat och momsrapport. Någon i kommentar tidigare skrev att jag skulle boka om mot 5522 men det kontot finns inte (5520 konton ligger som reparationer inventarier blir ju fel) hur bokar jag om min insatts?
Highlighted

Ja 
Beloppet blir uppbokat som en tillgång (förskottsbetald kostnad) nu.
Den första förhöjda hyran är också en leasingkostnad, precis som den avgift du betalar månadsvis.

Att kostnadsföra hela förskottsbetalningen som ett engångsbelopp under ett och samma år blir inte korrekt.

Den förskottsbetalda kostnaden ska skrivas ner under leasingtiden, gör den ombokningen i slutet av varje verksamhetsår istället så bllir det så som det är tänkt (bestämt) att dessa förskott ska behandlas skattemässigt.

Mikael