Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
NY MEDLEM

Re: Bokföra leasing hästtransport

Ok tack för svar kan du beskriva vilka konton jag ska bokföra en sådan ombokning vid årets slut?

Debet (ditt konto för den löpande avgiften 5615 ? eller annat )
Kredit 1720

Mikael
NY MEDLEM

Ok tänkte använda 5222 för månadskostnaden så då kan jag använda det? Leasingen är på 4 år ska jag dela förskottet på 4? Antar att jag bokar bort momsen samtidigt? Vid årsskiftet?

Ja huvudsaken du greppar att du ska se det som samma kostnad sommarn löpande utgiften,
Momsen på den förhöjda avgiften ska du dra direkt på första fakturan så kvarvarande belopp 1720 ska vara ex moms

Mikael
NY MEDLEM

Ok fler frågor. På min kommande momsrapport får jag följande meddelande se bild ska jag bara klicka
Ja här? Är momsen löst då för insatsen?

Det här är bara en kontrollfråga eftersom programmet tycker att du gör något ovanligt.

Jag ser ingen kontering.

Ja ska du klicka på men sen kan jag inte ta ställning till nästa fråga eftersom jag inte ser någon kontering

Mikael

NY MEDLEM

Ok tack igen. Momsen gick in när jag klickade på ja. Nu ligger enbart insatsen kvar som en fordran. Då bokför jag bort 1/4 av beloppet vid årsskiftet tack för hjälpen
Highlighted

Bra

M
NY MEDLEM

Nu har jag betalt kontant insats med moms på konto 1720 (10000kr) och 2641(2500kr) debet

Jag har fått min första månadsfaktura som jag inte bokfört då det visade sig att det inte är ett leasingavtal utan ett lån med avbetalning. Så hur bokför jag det i stället?

Jag antar att jag får börja med att bokföra bort förskottsbetalningen konto 1720 samt ing moms.

Göra en ny bokföring av insatsen. Jag har rätt att dra momsen.

Jag vore tacksam för svar på vilka konton jag ska bokföra mot.

Totala priset är 84000kr inkl moms

varav moms 16800kr

Värde släp utan moms: 67200kr

kontantinsats 12500 inkl moms 

Första fakturan avbetalning:

amortering: 786,75

ränta 368,25

administrativ avgift 55kr

uppläggningsavgift 595kr

Hur bokförs första betalningen, kontantinsats? (12500kr inkl moms)

bokföringen månadsvis börjar med

1930 kredit 1805kr

8410 debet 368,25

Efter 4 års månadsvis avbetalning ska jag betala ett restvärde på 30000kr inkl moms. Hur boföra?

Lägger jag sedan in släpet som en inventarie med avskrivning? med startvärde 67200kr?

Tacksam för svar.