Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
Jonny V
NY MEDLEM

Re: Bokföra leasingbil, för en Enskild Firma - eEkonomi

Tusen tack. Nu fick jag ordning på det.
Roland5
NY MEDLEM

Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Bokföra leasingbil första förhöjda avg, 25 000 inkl moms. Fick detta för inbytesb....

bokföra leasingbil första förhöjda avg, 25 000 inkl moms fick detta för inbytesbilen har ej betalat något från konto hur bokför man detta
Roland5
NY MEDLEM

Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Bokföra leasingbil.

Bokföra leasingbil första förhöjda avg, 25 000 inkl moms fick detta för inbytesbilen har ej betalat något från konto hur bokför man detta Jag skall betala Extra leasingavg, 20 000 interimsleasingavg, 2015-05-13-2015-05-31 1787 Leasingavg, 2015-06-01-2015-06-30 2978 Uppläggningsavg, 595 Administrsationsavg, 55 Avgår extra leasingavgift -25 000 Moms 25,00% på 25415 = belopp att betala 6 770 Hur bokför jag detta bäst
Fd medlem
Inte tillämpbar

Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Hur bokför jag inköp av transportbil på företaget avdragbar moms?.

Pris på bilen: 68.362 ex. moms total pris på bilen 85.453.  Har betalt första förhöjd månads hyra 30.000 plus moms 7.500 totalt 37.500. Sen kommer leasing avgift på per månad x24 på 1.000 ex moms totalt 1.250. I priset ingår en uppläggningsavgift på 595 kr och i leasing avgiften per månad en administrationsavgift på 55 kr ex.moms
FlexAV
NY MEDLEM

Såg denna konversation. Jag har en fråga. Måste den första förhöjda leasingavgiften periodiseras. Jag skulle vilja ta hela kostnaden på detta år.
Lisa Henriks
COMMUNITY MANAGER

Hej FlexAV!

Har du en förhöjd första leasingavgift får den inte kostnadsföras omedelbart utan måste periodiseras över hyresperioden. 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Billeasing -första faktura..

Hej,

Jag har bytt leasingbil halvvägs in i en lesingperiod. Första fakturan ser ut som bilden.

Hur bör jag lägga in detta så att det blir korrekt?

Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag får prova igen:) 
Klarar inte att fixa detta utifrån tidigare svar och skulle uppskatta ett direkt exempel på hur MIN faktura ska konteras.

Jag har bytt leasingbil halvvägs in i en lesingperiod. Första fakturan ser ut som bilden. 

Hur bör jag lägga in detta så att det blir korrekt?
Elin Håkansson
FD ANSTÄLLD

Hej!

Jag hade gjort enligt följande:

1720 D 37 800 (33600 + 0,5*8400)
5615 D 7 147,56 (3332+416,5+595+2443,47+305,43+55 +0,16) Belopp exkl moms + den icke avdragsgilla momsen
2641 D 5 084,44
2440 K 8 032
1xxx K 42 000

Jag har då tagit hänsyn till följande:
Antagit att endast halva momsen är avdragsgill på raderna "Hyra" och "Första särskild hyra".
Antagit att all moms är avdragsgill för "Uppläggningsavgift" och Faktureringsavgift".
Det står "tidigare betalt" på fakturan. Eftersom jag inte vet hur du hanterat detta , men det troliga är att du ska kreditera ett förskottskonto eller liknande. Skulle också kunna vara 1240 om du gjort så kallat inbyte. Därför har jag lämnat öppet för val av konto på sista raden.
Den halva av momsen som inte är avdragsgill har bokats upp på 1720 respektive 5615.

Hoppas detta är till hjälp för dig.

/Elin
CLine_
NY MEDLEM

Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Leasingbil hur bokförs 1:a särskilda leasingavgift - konto ? Löpande månadsavgift....

Leasing kostnader bil