Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
NY MEDLEM

Bokföra lön utan utan skatt

(uppdaterad av My Janhall MODERATOR ‎2020-01-29 13:19 )

Hej! Jag ska bokföra utbetalning av lön utan skatt. Hur bokför jag detta?Nedan (nedersta mailet först) är min konversation med Skatteverket.------------------------Hej,Betalar du ut en lön som är högst 999 kr under ett år till samma person så behöver du inte betala arbetsgivaravgifter eller innehålla någon skatt. Du ska däremot lämna en kontrolluppgift om du betalar ut 400 kr, KU10. Den skall lämnas senast 31 januari 2020.Du kan lämna den per blankett eller i e-tjänsten Lämna kontrolluppgifter. Se länk nedan.https://www.skatteverket.se/foretagoc... vänliga hälsningar ----------------------------Fråga/ärende:Hej.Jag behöver ta in en skådespelare under en konferens. Jag arbetar med att arrangera konferenser.Skådespelaren ska ha ett engångsbelopp på 400 kr som lön. Skådespelaren är privatperson.Behöver jag registrera mig som arbetsgivare?Vad blir skatten på ett sånt belopp?

9 SVAR 9
Highlighted
CHAMPION

Re: Bokföra lön utan utan skatt - eEkonomi

Konto 7010 i debet 400 kr, 
Kredit 400 kr på det konto du gör utbetalningen från (troligen 1930 bank)

Highlighted

Ja du ska registrera dig som arbetsgivare
Highlighted

.........gräns för KU är ju 100 etthundra kronor

Mikael
Highlighted

Det stämmer som skatteverket säger. Du ska lämna en KU10 när du har löner under 1000 kr och där ingen skatt dragits av. Logga in på nedan länk och deklarera:

https://skatteverket.se/foretagochorganisationer/sjalvservice/blanketterbroschyrer/blanketter/info/2...

När det gäller bokföringen så är det precis som Thomas skriver.

Mvh
Lovisa
Highlighted
NY MEDLEM

Nej Mikael, som du kan läsa själv ska jag INTE registrera mig som arbetsgivare. 
Och gränsen är 1000 kr för KU, inte 100.
Highlighted
NY MEDLEM

Tack Thomas och Lovisa för bra svar!
Highlighted

Tack för upplysningen och bortse från mitt svar
Mikael
Highlighted
CHAMPION

Du måste lämna KU

Från Skatteverkets hemsida:

Även i följande fall nedan ska du lämna årlig kontrolluppgift för inkomstår 2019 och framåt. Du kan dock välja att i stället redovisa utbetalningarna i en arbetsgivardeklaration. Detta trots att du inte ska betala arbetsgivaravgifter på utbetalningarna.

• Den utbetalade ersättningen till en person understiger 1 000 kronor per inkomstår.

Highlighted

Jaha
Då kanske mitt svar ändå är relevant:) jag tyckte det från början
M