Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
Highlighted
NY MEDLEM

Bokföra medlemsavgifter

(uppdaterad av Tinna Gunnarsson MODERATOR ‎2020-02-04 13:56 )

Hej!Jag har en faktura jag inte vet hur jag ska bokföra. Fakturan är på 895 kronor och är medlemsavgifter i min arbetsgivarorganisation samt svenskt näringsliv. I totalbeloppet ingår också deras serviceavgifter. Det som krånglar till det är att det längst ner på fakturan står så här. Avdragsgill avgift 626 kronorEj avdragsgill 112 kronorMomsbelagd avgift 626 kronorEj momsbelagd avgift 112 kronorMomsbelopp 25% 157 kronorTotalbelopp 895 kronorVilket konto bokför jag medlemskap i arbetsgivarorganisationen och svenskt näringsliv? Och måste jag bokföra deras serviceavgifter på ett separat konto, och i så fall vilket? Hoppas jag fått med tillräckligt med information så någon kunnig kan hjälpa mig med detta. /Björn

13 SVAR 13
Highlighted
CONTENT PRODUCER

Re: Bokföra medlemsavgifter

Hej Björn!

Eftersom medlemsavgifter för det mesta inte är avdragsgilla men serviceavgifter är det så ska beloppen bokföras på separata konton. Det är också endast serviceavgiften som är momsbelagd.

För den ej avdragsgilla delen kan du till exempel använda 6982.
Den avdragsgilla serviceavgiften kan du bokföra på konto 6560 eller 6981 eller motsvarande.
Momsen bokför du som vanligt på 2641 eller det konto du använder för ingående moms.
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~
Highlighted
NY MEDLEM

Tack för snabbt och enkelt svar!
Highlighted
NY MEDLEM

Hej, jag har en ytterligare en fråga. Jag har bokfört enligt ovan. När jag ska ta fram min momsrapport får jag besked om att det finns en avvikande verifikation. När jag tar fram denna så står det att det är avvikande belopp. Hur ska jag hantera detta? Som jag ser det så är det korrekt bokfört. Fakturan gäller serviceavgift och medlemsavgift till företagarna. Jag har ett AB.

Jag har bokfört:

2440 - 3488 kredit
6981 - 2350 debet
6982 - 550 debet
2641 - 587, 50 debet

Tack på förhand!
Catarina
Highlighted
NY MEDLEM

Hej!

Jag ger mig på ett försök till svar.

Verifikationen i ditt exempel är inte balanserad mellan kredit och debet. Du har 50 öre som inte landat på något konto. Om du lägger dom på te x 3740 som
är kontot för öresutjäming kanske det stämmer?
Highlighted
NY MEDLEM

Hej Wilder och tack för ditt svar!
Tyvärr så fick jag inte med 50-öre på konto 6982 när jag skrev ovan. Det ska vara så här:

2440 - 3488 kredit
6981 - 2350 debet
6982 - 550,50 debet
2641 - 587, 50 debet
Highlighted
ANSTÄLLD

Hej Catarina!

Den konteringen borde inte generera någon avvikelse. Kontrollera att rätt momskoder är angivna på de använda kontona under Inställningar - Kontoplan. Standardinställningen på de inblandade kontona är:
2440 Ingen momskod
6981 Ingen momskod
6982 Ingen momskod
2641 Momskod 48
Highlighted
NY MEDLEM

Tack Per!
Konto 6981 låg på 25 %. (standardinställning i eEkonomi)

Följdfråga: När jag går in på momsrapporten så lägger samma meddelande om avvikelse kvar. Måste jag korrigera verifikationen och lägga in den på nytt, för att ändringen ska slå?

//Catarina
Highlighted
ANSTÄLLD

Ja, den biten glömde jag skriva om! För att ändringen ska slå igenom på en redan bokförd faktura får du korrigera verifikatet under Bokföring - Verifikationer. Leta upp transaktionen där och välj Korrigera - Momskod. Därefter ändrar du momskod för konto 6981.
NY MEDLEM

This reply was created from a merged topic originally titled
Bokföra avgift till Musikerförbundet - eEkonomi.

Musikerförbundet har en ny tjänst som kallas för Företagsservice och som är avdragsgill. Den består av 165 kronor plus moms i "serviceavgift" samt 23 kronor för en momsfri rättsskyddförsäkring. Jag undrar vilka konton som skall användas för dessa två.

Utöver ovanstående tjänst betalar man en medlemsavgift på 150 kronor vilken jag förstår inte är avdragsgill och som jag därför bokar som ett Eget uttag.

Johan