Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
Highlighted
NY MEDLEM

Re: Bokföra medlemsavgifter

I eEkonomi hittar jag 6980 (men inte 6981 eller 6982) "Föreningsavgifter" och 6560 "Serviceavgifter till branchorganisationer" men ingen av dem känns självklar. Det finns även en 2794 "Fackföreningsavgifter". Vilken ska jag välja och skall jag inte separera rättskyddsförsäkringen med ett eget konto?

Johan
Highlighted
CONTENT PRODUCER

Hej!

Konto 6981, 6982 är inaktiva från början och visas om du markerar rutan Visa även inaktiva poster.
Annars kan du skapa dem direkt i kontoplanen i Visma eEkonomi.

Om du vill kan du särskilja rättsskyddsförsäkringen på ett eget konto, men så länge som både den och serviceavgiften är avdragsgill så kan det bokföras på samma konto.

När du har en enskild firma påverkar eget uttag och ej avdragsgilla utgifter ditt resultat på samma sätt, så det går bra att bokföra medlemsavgiften på vilket sätt du själv önskar.

Det som bokförs på 6982 påverkar först ditt resultat som en kostnad men sen dras det tillbaka, så det blir plus minus noll.

/Anna
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~
Highlighted
NY MEDLEM

Hej!

Jag använder Visma eekonomi och jag har haft ett stort problem med fakturor. en enkel fråga, jag jobbar i ekonomisk förening som är momspliktig och vill skapa faktura i visma eekonomi. När man skapar en faktura hamnar medelmsavgifter i fel post eftersom det är utomatisk bokföring hur man kan rätta poster. Snälla svara så snart som möjligt
NY MEDLEM

Hej!

Du kan skapa egna artikelkonteringar om du vill använda andra försäljningskonton. Du kan läsa mer om det på Supporten Tipsar: Ställa in försäljningskonto med artikelkonteringar.
På de fakturorna som blivit felaktigt kan du skapa en manuell verifikation och boka om värdet från det felaktiga kontot till det korrekta.