Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföra moms återbetalning från företag inom EU

Jag har enskild firma och köpte två programvaror slutet av 2018 från ett företag inom EU och angav mitt VAT nummer.

Betalningen bokfördes enligt
2614 Kredit
4056 Debet
2645 Debet
1930 Kredit

Men till min förvåning dök det upp två stycken "refunds" i slutet av mars som jag senare insåg borde vara en återbetalning av VAT men det framgår egentligen inte.

Hur ska man fixa det med bokföringen? Kan jag sätta det som egen insättning då moms och deklarationer redan är klara och inlämnade för 2018?

Kan nämna att företaget är Paddle.com som förmedlar försäljning av programvaror

11 SVAR 11
Fd medlem
Inte tillämpbar

Kolla deras ursprungsfaktura, finns det vat belopp på den?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Ja, det var moms på bägge fakturorna.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Då har du beräknat underlaget för omvänd skattskyldighet på ett belopp inklusive moms och det är inte tanken.
Du ska då kreditera 4056 och debitera 1930 med återbetalt belopp och debitera 2614 med 25 % av återbetalt belopp och kreditera 2645 med samma belopp som 2614.

Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

Ja, du har rätt. Missade att räkna bort VAT först.
Men räcker det med att köra momsbeloppet jag fick tillbaka även om jag gjort lite fel i originalbokföringen för själva köpet?
Det blev bokfört ca 91 kr i moms och ny fick jag tillbaka moms på 73kr som är den rätta summan.

4056 Kredit
1930 Debet

samt 
2614 Debet
2645 Kredit

Lägger till extra förtydligan 🙂
Köp 365,54 kr där det blev beräknad moms på 91,38 kr.
Återbetalning av moms kom i slutet av mars på 73kr (vilket är det korrekta moms beloppet på köpet)
Fd medlem
Inte tillämpbar

Förstår du mitt konteringsförslag ovan?
Att reducera det bokförda med det återbetalda.

M
Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag förstår tanken, men själva momsen i konteringen blir 25% av det återbetalda 73kr moms, det hänger jag inte riktigt med på.
Jag kanske hakar upp på på att det är just momsdelen som återbetalas.
Hade det varit en 100% refund hade jag förstått det helt.

Men det viktiga är kanske att reducera inköp med det beloppet?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Kredit 4056  73 kr
Debet 1930  73 kr
Debet  2614 18 kr
Kredit  2645  18 kr

Är mitt förslag

Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack, ska kolla på det imorgon 🙂
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hur stora belopp pratar vi om i refunds och i ursprunglig faktura?

det spelar väl ingen större roll men 4056 avser varor inte tjänster och programvarorna avser väl elektroniskt nedladdade programvaror.

oavsett så har du bokfört kostnader för inköp på konto 4056 och korrekt borde vara att boka negativ kostnad och (ev) motsvarande momskonton 2614  2645.

(som jag ser det så ur skatteverkets synvinkel har du fått en kostnad för ett inköp inom EU och nu har du fått reducerad kostnad - skatteverket ser inte utländsk VAT på faktura som moms - därav att man bokar på 2614 och 2645 enligt nedan exempel)

Om detta är under 5000kr bör man kunna hänvisa till att mindre belopp inte behöver periodiseras (dvs till 2018 i detta fall) och boka denna negativa kostnad nu i mars.



nedan lite referensinfo för den som undrar om bokning av fakturor inom EU.
https://forum.vismaspcs.se/visma_spcs/topics/konton-vid-tjanste-och-varuhandel-inom-och-utanfor-eu
Inom EU

Inköp av varor inom EU:
1930/2440 ingen momskod  kredit 10 000:-
4056 momskod 20 (25%)     debet 10 000:-
2614 momskod 30 (25%)     kredit   2 500:- 
2645 momskod 48                debet   2 500:-


Inköp av tjänster inom EU (enligt huvudregeln):
1930/2440 ingen momskod  kredit 10 000:-
4535 momskod 21 (25%)     debet 10 000:-
2614 momskod 30 (25%)     kredit   2 500:-
2645 momskod 48                debet   2 500:-

Fd medlem
Inte tillämpbar

Det är väldigt små summor. Refund beloppet ligger på typ 25kr och 75kr. Motsvarar totalbelopp på 365kr för den dyraste.

Ja, kanske borde vara 4535 istället för 4056, blev så automatiskt när jag bokförde så la inte så mycket energi på det. Momsen blir väl densamma ändå.

Skulle jag kunna boka negativt på 4056 och motsvarande på 1930 för att jämna ut det menar du?
Fd medlem
Inte tillämpbar

ja det kan du det är ju i princip som att du köpte till ett lägre belopp från början. så du gör samma som vid inköp totalbelopp t ex 1000kr inkl VAT på konto 4535/4056 och sedan fiktiv svenk moms via konton 2614  2645.

och när du får retur bokar du motsvarande fast skiftar debet/kredit

obs att den moms som finns eventuellt finns på EU fakturor inte är samma som svenska moms och att den ska räknas som en kostnad för dig inte som avdragsgill moms