Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföra moms gällande inköp från EU-land utan omvänd skattskyldighet.

Hej!

Jag har en fråga ang momsredovisning. Jag har köpt in varor från Spanien men företaget där har inte använt sig av omvänd skattskyldighet, så jag har alltså betalat momsen. (Nästa gång ska jag be dem göra det)

 

På min momsdeklaration i Visma ser jag nu att de fakturorna hamnat under ”C, Momspliktiga inköp vid omvänd skattskyldighet” Det innebär ju att jag inte kan dra den momsen, vilket jag såklart vill. Säkerligen jag som gjort fel, men jag vet inte hur jag rättar till det? 

 

Jag har dålig koll på sånt här, så hoppas någon kan hjälpa mig säga vad jag gjort för fel och hur jag rättar till 🙂

2 SVAR 2

Frågar du skatteverket så skall du ändå boka det som inköp EU med omvänd moms. Frågar du mig så tycker jag att man bara bokar det som en kostnad. Du får absolut inte lyfta momsen dock på den fakturan.

Orsaken till mitt synsätt är att tanken med hela den här omvända momsen och periodisk sammanställning vid försäljning är att det skall mötas i det centrala registret. Men om man gör som skatteverket så redovisar man ett inköp som säljaren inte redovisar som en försäljning och då fallerar hela tanken... Men det är ju min åsikt det. Lycka till!

KjellP
CHAMPION

Som det ser ut nu har du ingen möjlighet att dra momsen , utan hela beloppet blir en kostnad.

 

Däremot finns en tjänst hos Skatteverket att du kan göra en begäran om återbetalning av moms från EU-land.

Det görs kalenderåret efter inköpet och kan fungera om momsen är minst 50 Euro.

 

Lite mickel med ifyllnad av alla uppgifter blir det.