Hej,
Jag har betalt in momsen för januari - mars (82676:-) från mitt Pg till Skattekontot hos Skatteverket.
Den händelsen bokfördes sedan via Kassa- o bankhändelser som en verifikation blev då 1920 Kredit 82 676:- och 1630 Debet 82 676:-
I min Balansräkning har jag på konto 2650 minus (-82676:- från 2021 och -93 354:- från halva i år) och jag antar att där skall göras en verifikation för att påvisa för Visma-programmet att Skatteverket också dragit momsen för 2021 (82 676:-) från Skattekontot hos dem?
När jag började göra en verifikation med Debet 2650 82 676:- resp. Kredit 1630 82 676:- så fick jag varningen; "Vi avråder från att bokföra manuellt på detta konto, Vi rekommenderar att du istället bokför transaktionen via Kassa- och Bankhändelser" Hur går det till? Öppna samma verifikation som gjordes vid bokföringen av utbetalningen Pg - Skatteverket och skapa 2 nya rader i den? Eller något annan sätt?
Löst! Gå till lösning.
Hej Soul7yes!
Så här ska du kunna göra för att få tag på SKV-filen hos Skatteverket.
Hoppas att du får det att fungera och annars är du alltid välkommen att höra av dig.
//Tinna
Hej!
Tack för din fråga. Det är en standard varning som kommer upp, men i ditt fall så kan du ignorera det och göra det manuellt precis så som du försökte göra. Detta då vi rekommenderar att man använder automatiken och de funktioner som finns i programmet, men det går självklart bra att bokföra manuellt vid behov. Den verifikationen såg helt korrekt ut baserat på den informationen du gett också.
Ha det fint!
Josefine
Tackar.
Tror nog detta återkommer då jag inte lyckats använda automatiken,
Hej, tackar. Körde enligt filmen men tog stopp på "Ladda ner en SKV-fil". Har sök på skatteverket och får ingen träff på var man kan ladda ner en SKV-fil. Nåt tips på vad man skall söka efter?
Hej Soul7yes!
Så här ska du kunna göra för att få tag på SKV-filen hos Skatteverket.
Hoppas att du får det att fungera och annars är du alltid välkommen att höra av dig.
//Tinna
Copyright 2023 Visma Spcs. All rights reserved.