Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 

Wool77
MEDLEM

Bokföra moms tillfälligt vid försäljning via plattformsföretag

Jag säljer digitala e-böcker via ett amerikanska plattformsföretag. Plattformen är ansvarig för att debitera moms där den är tillämplig (inom EU och Australien). Vid varje sådan försäljning får jag utbetalat mitt försäljningspris (t.ex. 40 SEK) plus den aktuella VAT-satsen (t.ex. 2,40 SEK (6%)). Plattformen fakturerar mig en gång i månaden för den utbetalda VAT:en. Jag betalar den således inte vidare till någon skattemyndighet eftersom det är plattformen som är redovisningsskyldig för moms. 

Hur ska jag bokföra detta?

Ska jag betrakta all min försäljning via plattformen (oavsett om kunden debiteras för VAT eller inte) som försäljning utanför EU och bokföra försäljningarna på 

3045 Försäljn tjänst utanför EG momsfri ?

Hur ska jag bokföra momsen jag tar emot tillfälligt och sedan betalar tillbaka till plattformen? Som en leverantörsskuld på 2440?

1 SVAR 1
Tinne Lestrin
MODERATOR

Hej Wool77!

Jag tror att du i första hand bör ställa denna fråga till en redovisningskonsult och eventuellt Skatteverket som kan hjälpa dig med dina funderingar och hur du ska tänka kring detta. När det kommer till försäljning via plattformsföretag så finns det en del att tänka på och det är viktigt att allt blir rätt och riktigt i din bokföring.

På Skatteverkets hemsida hittade jag rättslig vägledning för plattformsföretag som kanske kan hjälpa dig längs vägen, men jag råder dig att kontrollera bokföringen med en redovisningskonsult så att allt blir rätt bokföringsmässigt.

Önskar dig en fortsatt fin dag!

/Tinne