Nu har jag fått besked från skatteverket och det är som lyder
Det är korrekt att ni inte ska påföra någon svensk moms på er tjänst till det amerikanska företaget.
Ni omfattas dock av momslagen och 11 kap vilket innebär att ni ska ställa ut faktura till köparen i USA, se mer info i bifogade länkar.
https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2019.7/321568.html#h-Varan-eller-tjansten-ar...
https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2019.7/321570.html
Ni behöver inte meddela Skatteverket i förhand utan ni behöver redovisa er försäljning i ruta 40 på momsdeklarationen.
En kanske dum fråga men ställer den ändå (det är däremot dumt att inte fråga). Och hellre fråga en gång för mycket än att låta bli att fråga.
I mitt AB finns det upprättat kontrakt med det amerikanska företaget.
Enligt avtalet betalar det amerikanska företaget till mitt AB en viss summa en gång per månad vid en i avtalet fastställd tidpunkt. Hur mycket som betalas baseras på antalet redovisade arbetstimmar, som AB registrerar i det amerikanska företagets nätbaserade tidsregistreringsmodul. För redovisad tid betalas ersättningen till mitt företagskonto. Har även möjlighet att skriva ut tidrapporten ur systemet. Men måste jag utförda en regelrätt faktura? Räcker det inte med att bokföra intäkten?
Enligt BFL ska ju en faktura ha uppgifter om
Jag kan i och för sig utfärda en faktura, men då blir de ju lite bakvänt såtillvida ett fakturan utställd efter det att pengarna kommit in. Och det känns helt fel.
Fakturor brukar man utfärda först och sedan få pengar? Kan/ bör man utfärda någon "grund"faktura som man kan hänvísa till då de månatliga intäkterna ska bokföras?
Finns en formulering i ML som kanske kan användas::
En elektronisk faktura anses också utfärdad när den görs tillgänglig och åtkomlig för köparen på en säker webbplats eller webbportal eller någon annan metod
Enligt avtalet betalas pengarna in till mitt företagskonto en gång/månad vid en given tidpunkt, ersättningen är baserad på antalet redovisade timmar. Och avtalet anger hur många timmar jag har rätt att fakturera totalt.
Hur gör man?
Måste man kontakta ett revisionsföretag ? Annars hur smidigt som helst med bokföringen i eEkonomi
Vill ju göra rätt och slippa anmärkningar i efterhand.Nu har jag fått besked från skatteverket och det är som lyder
Det är korrekt att ni inte ska påföra någon svensk moms på er tjänst till det amerikanska företaget.
Ni omfattas dock av momslagen och 11 kap vilket innebär att ni ska ställa ut faktura till köparen i USA, se mer info i bifogade länkar.
https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2019.7/321568.html#h-Varan-eller-tjansten-ar...
https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2019.7/321570.html
Ni behöver inte meddela Skatteverket i förhand utan ni behöver redovisa er försäljning i ruta 40 på momsdeklarationen.
En kanske dum fråga men ställer den ändå (det är däremot dumt att inte fråga). Och hellre fråga en gång för mycket än att låta bli att fråga.
I mitt AB finns det upprättat kontrakt med det amerikanska företaget.
Enligt avtalet betalar det amerikanska företaget till mitt AB en viss summa en gång per månad vid en i avtalet fastställd tidpunkt. Hur mycket som betalas baseras på antalet redovisade arbetstimmar, som AB registrerar i det amerikanska företagets nätbaserade tidsregistreringsmodul. För redovisad tid betalas ersättningen till mitt företagskonto. Har även möjlighet att skriva ut tidrapporten ur systemet. Men måste jag utförda en regelrätt faktura? Räcker det inte med att bokföra intäkten?
Enligt BFL ska ju en faktura ha uppgifter om
Jag kan i och för sig utfärda en faktura, men då blir de ju lite bakvänt såtillvida ett fakturan utställd efter det att pengarna kommit in. Och det känns helt fel.
Fakturor brukar man utfärda först och sedan få pengar? Kan/ bör man utfärda någon "grund"faktura som man kan hänvísa till då de månatliga intäkterna ska bokföras?
Finns en formulering i ML som kanske kan användas::
En elektronisk faktura anses också utfärdad när den görs tillgänglig och åtkomlig för köparen på en säker webbplats eller webbportal eller någon annan metod
Enligt avtalet betalas pengarna in till mitt företagskonto en gång/månad vid en given tidpunkt, ersättningen är baserad på antalet redovisade timmar. Och avtalet anger hur många timmar jag har rätt att fakturera totalt.
Hur gör man?
Måste man kontakta ett revisionsföretag ? Annars hur smidigt som helst med bokföringen i eEkonomi
Vill ju göra rätt och slippa anmärkningar i efterhand.Hej JL
Har nu studerat momslagstiftningen och särskilt kap 11. och det blir nog till att fakturera. Gäller också att få den amerikanska kunden att förstå varför jag måste skicka faktura för belopp som redan är utbetalda enligt kontrakt.:)
Intressant att även du har USA-intäkter, misstänkte nästan det. . Och att du fakturerar dem? På engelska?
Har några praktiska frågor om faktureringen, som jag hoppas du (eller någon annan initierad) vill besvara.
Fakturerar du i dollar eller Svenska kr?
Antar att man kan fakturera i efterhand, även om pengarna redan finns på mitt företagskonto, men bättre med ett verifikat än inget alls. Mitt företag får betalt i dollar, och det som ramlar en viss dag varje månad är angivet i svenska kronor.
I min faktura tänkte jag – för enkelhetens skull - ange det bokförda svenska beloppet och hänvisa till det upprättade kontraktet (där beloppet är angivna i dollar). Eller måste jag skriva fakturan i dollar? Då kan det ju uppstå problem med vilken växelkurs det ska vara, och den varierar ju en hel del under tid.
Men vid närmare eftertanke utfärdar jag en faktura i USD med engelsk text, fick genom att chatta med Visma en vägledning i hur det fungerar i praktiken
Hur gick det förresten med dina kontakter med SKV?.En sak som en utställd faktura fixar är att visa var pengarna kommer ifrån och vad du sålt. Som byrå så skulle jag endera kräva en upprättad faktura eller en så kallad egenfaktura där betalar utställer en avräkning på vad som betalas och varför. Det är väl framförallt reglerna om penningtvätt som gör det nödvändigt. I övrigt så har ni ju rett ut det mesta. Lycka till!
...som byrå ska du alltså egentligen också kräva att dina kunder SKICKAR fakturorna - även till kunder som inte vill ha dem. Den du 😉
Efter utdragen kontakt med SKV har jag nu äntligen fått besked:
I mervärdesskattelagen finns bestämmelser om i vilka fall en faktura ska utfärdas. Begreppet "utfärda" innebär att en faktura har upprättats och i nära anslutning till upprättandet även skickats till köparen. Om man inte gör det strider man alltså mot kraven i mervärdesskattelagen.
Man måste alltså även SKICKA utfärdade fakturor till kund - även om kunden begärt att inte få dem. Känns som ett ogenomtänkt eller förlegat krav...
/ John
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.